1. Inicjatywa legislacyjna
Proces legislacyjny zaczyna się od wniosku o ustawę, który może być złożony przez różne podmioty: Prezydenta RP, Radę Ministrów, posłów, senatorów, a także przez grupę co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wyborcze do Sejmu. Wniosek taki musi zawierać uzasadnienie oraz projekt ustawy.
2. Pierwsze czytanie
Projekt ustawy jest skierowany do pierwszego czytania w Sejmie. W tym czasie posłowie mogą zadać pytania autorom projektu, a także przedstawić swoje uwagi i opinie.
3. Prace w komisji
Po pierwszym czytaniu, projekt ustawy jest przekazywany do odpowiedniej komisji sejmowej, która dokonuje szczegółowej analizy projektu. Komisja może zgłosić poprawki do projektu i przygotowuje sprawozdanie dla Sejmu.
4. Drugie czytanie
Projekt ustawy wraca do Sejmu na drugie czytanie. Posłowie debatują nad projektem i mogą zgłosić kolejne poprawki.
5. Trzecie czytanie i głosowanie
Po drugim czytaniu następuje trzecie czytanie, po którym Sejm głosuje nad przyjęciem ustawy. Jeżeli ustawę przyjmie większość obecnych na sali posłów, trafia ona do Senatu.
6. Prace w Senacie
Senat ma 30 dni na rozpatrzenie ustawy. Może on zgłosić poprawki lub odrzucić ustawę większością 2/3 głosów. Poprawki Senatu muszą zostać zaakceptowane przez Sejm.
7. Podpisanie przez Prezydenta
Po zatwierdzeniu przez obie izby parlamentu, ustawa jest przekazywana Prezydentowi do podpisu. Prezydent może podpisać ustawę, co powoduje jej wejście w życie lub zawetować ją. Weto prezydenta może być jednak odrzucone przez Sejm większością 3/5 głosów.
8. Publikacja
Po podpisaniu przez Prezydenta, ustawa jest publikowana w Dzienniku Ustaw i wchodzi w życie po upływie określonego w niej terminu, zazwyczaj po 14 dniach od dnia ogłoszenia.
Proces legislacyjny w Polsce obejmuje wiele etapów – od inicjatywy legislacyjnej, przez debaty i głosowania w Sejmie i Senacie, aż po podpisanie ustawy przez Prezydenta i jej publikację. Każdy z tych etapów ma swoje specyficzne zasady i wymaga udziału różnych podmiotów, w tym posłów, senatorów, rządu, Prezydenta i w pewnych okolicznościach, obywateli. Proces ten jest zaprojektowany tak, aby zapewnić demokratyczną kontrolę nad tworzeniem prawa i umożliwić szeroką debatę na temat proponowanych ustaw.