To zadanie wymaga od ciebie, aby przeanalizować styl i język szkicu, zwracając uwagę na środki językowe stanowiące o indywidualnym stylu autora, obecność prozaizmów i ich funkcję oraz typy wypowiedzeń.
| Styl i język szkicu | ||
| środki językowe stanowiące o indywidualnym stylu autora | prozaizmy i ich funkcje | typy wypowiedzeń |
| wykrzyknienia: „Jakże nieskomplikowane wydadzą się przy Wokulskim tak szlachetne skądinąd postacie Judymów czy Niechciców!” | „baba”, „gruba” – słowa, która podkreślają nieatrakcyjność żony Wokulskiego | zdania złożone wielokrotnie: „Ale nie, Prus właśnie chce, aby miał sklep i cała tragiczna, przepastna miłość rozgrywa się w mrokach tego sklepu, na tle sprzedaży spinek lub kaloszy, i bohater przyciska do ust portmonetkę, którą, przerzucając na ladzie galanteryjne drobiazgi miała w ręku jego ukochana”. |
| metafory: „Losem książek, nawet najbardziej wulkanicznych, jest, że lawa ich stygnie, krzepnie” | ||
| wyrazy nacechowane emocjonalnie” „bydlak”, „pannica” | ||
| powtórzenia: „Prus poczciwy, Prus gołębiego serca, Prus społecznik” | „bydlak” – słowo, które budzi niechęć w odniesieniu do podjętych decyzji | równoważniki zdań: „Nie dosyć na tym” |
Pomocny w rozwiązaniu zadania będzie szkic umieszczony w podręczniku na stronach 117-119.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285