To zadanie wymaga od ciebie wskazania przykładów i określenia funkcji wymienionych środków artystycznego wyrazu, takich jak metafory, epitety, elipsy, zdrobnienia, onomatopeje oraz instrumentacja głoskowa.
Metafory:
„Siano pachnie snem” – oddziałuje na wyobraźnię.
Epitety:
„dawnych snach”, „wiejskie popołudnia” – budując nastrój nostalgii i sielanki, dodają obrazowi plastyczności.
Elipsy:
„tuli do mnie dziecięce policzki, chroni przed złem” – składnia zostaje uproszczona, co dodaje tekstu lekkości i szybkości.
Zdrobnienia:
„chmurki”, „świerszczyki” – wprowadzają ton intymny i bliskości, malując obraz sielskiej i przyjaznej wsi.
Onomatopeje:
„dzwoni”, „świergocą” – naśladują dźwięki, które są charakterystyczne dla opisanej sceny, zwiększając jej realizm sensoryczny.
Instrumentacja głoskowa:
„Świerszczyki oddają dźwięki otaczającej przyrody” – użycie dźwiękonaśladowczych słów wzmacnia wrażenie słuchowe, przywołując dźwięki przyrody.
W rozwiązaniu zadania pomocny okaże się tekst w podręczniku na stronie 122.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285