To zadanie wymaga od ciebie przeanalizowania języka utworu, określając sposób budowania dynamiki zdarzeń i rytmu balu.
e) Dynamika utworu budowana jest za pomocą:
wykrzyknień („Co za gracja! Co za władza! / Co za pompa! Jezu Chry...!”),
powtórzeń („Błyszczą kaski kirasjerskie, / Błyszczą buty oficerskie”),
wyliczeń („Szambelany, buldogi pełnomocne, terriery, burbony, szynszyle, ordery”),
różnej długości wersów („Wielkie wstęgi, śnieżne gorsy. / Szambelany”),
rozbicia słów na mniejsze cząstki („Am! / Ba! / Sado! / Rowie!”, „Ka/Ra/Bino/Wymi!”),
fragmentów powtarzających się jako refren („Raz! Dwa!”, „Na tajniaka tajniak mruga”, „IDEOLO, IDEOLO”),
naśladujących echo „urwanych” wyrazów („Na lewo, na prawo, na le, na pra”, „gene orde dzwoni rami”, „Ostro gra orkiestra-kiestra”, „W dziejowej skali, - ali, - ali, - ali, - ali”),
homonimów („I już - wziąć, i już - udami / I już - da mi! da mi! da mi!”),
nagromadzenia krótkich słów, budzących skojarzenia z ruchem, tańcem lub muzyką („I bac! w blask, w oklaski, brawo”, „solo! solo! małpa! nie po...!”, „uda uda da mi da mi”, „Raz! Dwa! Solo! Solo!”),
neologizmów („Ideolo ideali / Lari fari lafirindia”).
Zwróć uwagę na środki poetyckie, jak myślisz w jakim celu zostały one wprowadzone?
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285