W tym zadaniu musisz wypisać z tekstu zdrobnienia i spieszczenia oraz określić ich funkcje.
W Nawłoci mieszkańcy używają zdrobnień i spieszczeń takich jak „Maciejunio”, „króciutka”, „odrobinka”, „kawuńcia”, „chlebkami”, „masełkiem”, „ciasteczkami”, „Wandzia”, „baraninka”, „kurczątka”, „partyjka”, „leciutkiego”, „serki”, „malusieńkie”, „kieliszeczki”. Te formy językowe podkreślają beztroski i zabawowy charakter ich życia, dystansując ich od rzeczywistości i problemów. Sposób mówienia odzwierciedla ich uprzywilejowaną pozycję społeczną, sugerując, że cieszą się życiem bez większych zmartwień, czerpiąc korzyści z pracy innych. Użycie „Maciejunio” może również wskazywać na protekcjonalny stosunek do służącego.
Tekst o mieszkańcach Nawłoci znajdziesz w podręczniku na stronach 95-96.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285