To zadanie wymaga od ciebie udowodnienia, że Gombrowicz ukazał szkołę w sposób satyryczny.
Ukazany przez Gombrowicza obraz szkoły jest satyryczny, podkreślający wady systemu edukacji, którego celem jest „hodowla” uległych obywateli. Autor wykorzystuje parodie, hiperbole, karykaturę i groteskę, aby ujawnić szkodliwe mechanizmy oświaty.
Satyryczne zabiegi Gombrowicza to:
absurdalność rozmowy Pimki z dyrektorem („Tsss, tsss, tsss [...] pewnie, pupa, ale ciszej, nie trzeba o tym zbyt głośno.”),
wyolbrzymienie i ośmieszenie sfrustrowanego Bladaczki („Dlaczego, pytam, mnie nie wolno mieć konwulsji, tylko muszę siedzieć tu dzień w dzień oprócz niedziel?”),
opis stereotypowych zachowań uczniów – wymówek, symulowania chorób,
ukazanie lekcji o Słowackim jako wyuczonego na pamięć wykładu,
parodiowanie nauki przez nielogiczną argumentację nauczyciela („Wielka poezja, będąc wielką poezją, nie może nie zachwycać nas, a więc zachwyca.”),
sztuczna współzależność nauczyciela i ucznia („Dlatego, że wielkim poetą był!”),
nieskuteczność edukacji opartej na bezrefleksyjnym notowaniu komicznych słów („[...] Sto-wac-ki, wac-ki, wac-ki, Wa-cek, Wa-cek-Sło-wac-ki-i-musz-ka-pchła.”),
nauczyciel twierdzący, że lepiej wie, co podoba się uczniowi („Jak to nie zachwyca Gałkiewicza, jeśli tysiąc razy tłumaczyłem Gałkiewiczowi, że go zachwyca.”),
zdemaskowanie umowności kanonu literatury („Jak może zachwycać, jeśli nikt nie czyta oprócz nas, którzy jesteśmy w wieku szkolnym, i to tylko dlatego, że nas zmuszają siłą.”),
ukazanie absurdów systemu oceniania – negatywna ocena za odmienną opinię o Słowackim,
ośmieszenie Bladaczki, który emocjonalnie szantażuje uczniów („Niech Gałkiewicz przynajmniej nad dzieckiem się ulituje!”),
bezsilność nauczyciela wobec systemu edukacji („Nieszczęsny Bladaczka poczuł, że jemu także grozić zaczyna niemożność.”).
Satyra – forma sztuki lub literatury, która wyśmiewa wady społeczne, polityczne lub indywidualne. Używa przy tym ironii, przerysowanego humoru. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problemy i skłonienie do refleksji.
Zwróć uwagę na absurdalność sytuacji: np. rozmowy, stosowane hiperbole w wypowiedziach, opisy zachowań, motta itp., to może ułatwić opis szkoły, która opisana jest przez Gombrowicza.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285