W tym zadaniu musisz przeanalizować kreację podmiotu lirycznego w części wiersza zaczynającej się od słów „rozmnożony cudownie...”.
b) Anafora „ja” podkreśla indywidualność kolejnych osób, z którymi podmiot liryczny się utożsamia, w tym:
rolnika przygniecionego przez pług – reprezentuje ofiary wypadków,
powieszonego podpalacza – wskazuje na agresora i męczennika, walczącego z opresją,
pobożnej ofiary bombardowania – przedstawia ofiary wojennych ataków,
prawnika – symbolizuje osoby decyzyjne, odpowiedzialne za wydawanie wyroków,
ofiary uduszonej w komorze gazowej i spalonego dziecka – przedstawiają ofiary Holocaustu,
martwej kobiety leżącej na łące – obrazuje anonimową ofiarę przemocy.
Podmiot liryczny, identyfikując się z ofiarami i oprawcami, podkreśla tragiczność ich sytuacji - ich śmierć pozostaje anonimowa, a historia nie zachowa ich imion. Kreacja podmiotu sugeruje uniwersalne doświadczenia związane z wojną, podkreślając współodpowiedzialność za zło wyrządzane ludziom.
Wiersz żal Józefa Czechowicza znajdziesz w podręczniku na stronie 124.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285