To zadanie wymaga od ciebie wyjaśnienia, dlaczego wywód nauczyciela dotyczący literackiej wartości dzieł Słowackiego okazał się nieskuteczny.
Wywód nauczyciela nie odniósł skutku, gdyż opierał się na ubogiej, nielogicznej argumentacji („Dlaczego kochamy? Bo był wielkim poetą. Wielkim poetą był!”) oraz subiektywnych, niemożliwych do zweryfikowania sądach. Uczniowie szybko dostrzegli niedorzeczność tez, które zakładały jednomyślny podziw ludzkości dla dzieł Słowackiego („Dlaczego płaczemy z poetą, czytając ten cudny, harfowy poemat W Szwajcarii?”).
Nie dowiedzieli się niczego wartościowego o poecie, zamiast tego wysłuchali pustych, opartych na emocjach sloganów. Gdyby Bladaczka użył rzetelnych, obiektywnych argumentów, uczniowie nie mogliby polemizować. Jednak celem wykładu było narzucenie określonej opinii o twórczości Słowackiego, co wywołało sprzeciw uczniów.
Fragmenty pomocne w rozwiązaniu zadania znajdziesz w podręczniku na stronach 170-173.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285