W tym zadaniu musisz przeanalizować formę wiersza, wskazać zastosowane zabiegi językowe, artystyczne i kompozycyjne oraz określić ich funkcje, uzupełniając tabelę.
zabiegi językowe/artystyczne/kompozycyjne | przykład | funkcja |
nagromadzenie czasowników | „biegł”, „gonił”, „zapędzał” | uczynienie wypowiedzi bardziej dynamiczną |
kontrastowe zestawienia | „krzyczał głosem jak trąby złote i waltornie, / to znów o łaskę twoją modlił się pokornie” | ukazuje upór anioła |
prozaizmy | „bredził” | tworzy ironiczny dystans wobec miłości |
powtórzenia | „biegł wciąż za tobą przez lasy, przez łany” | uczynienie wypowiedzi bardziej dynamiczną |
porównania | „pachniał jak wytężone białe nikotiany” | wzbogacenie obrazu poetyckiego, zaangażowanie zmysłu węchu |
Wiersz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej „Robota anioła stróża” znajdziesz w podręczniku na stronie 53.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285