To zadanie wymaga od ciebie porównania sposobu ukazania problemu konfiskaty mienia przez władze sowieckie w „Przedwiośniu” Żeromskiego i w analizowanym fragmencie powieści Bułhakowa, uzupełnienia tabeli oraz wyciągnięcia wniosków dotyczących: kto i w jaki sposób ukrywa swoje mienie, jakie konsekwencje spotykają za to bohaterów, oraz jak ta sytuacja została ukazana w utworach.
| Przedwiośnie | Mistrz i Małgorzata | |
| Kto i w jaki sposób ukrywa swoje mienie? | Bohaterowie ukrywają swoje mienie przed rewolucjonistami, starając się zachować dorobek życia przed konfiskatą. Na przykład Seweryn Baryka stara się zabezpieczyć majątek rodzinny przed rekwizycjami. | W „Mistrzu i Małgorzacie” mienie nie jest ukrywane, ale znikają ludzie związani z mieszkaniem i ich mienie zostaje przejęte przez władze. Wspomnienia o nich są wymazywane, a mieszkania przejmowane bezpośrednio przez reżim. |
| Jakie konsekwencje spotykają za to bohaterów? | Bohaterowie doświadczają represji, prześladowań, a nawet śmierci. Seweryn Baryka ginie, a jego rodzina zostaje rozproszona i pozbawiona środków do życia. | Bohaterowie znikają bez śladu, co sugeruje ich aresztowanie lub likwidację przez władze. Ich mienie zostaje przejęte przez system, a pamięć o nich wymazana. |
| Jak ta sytuacja została ukazana w utworze? | Żeromski realistycznie przedstawia brutalność rewolucji i jej destrukcyjny wpływ na jednostki i rodziny. Sytuacja jest ukazana z perspektywy ofiar, pokazując ich strach, walkę o przetrwanie i tragiczne losy. | Bułhakow stosuje język ezopowy, satyrę i groteskę, by ukazać absurdalność i brutalność stalinowskiego reżimu. Konfiskaty mienia i zniknięcia ludzi są przedstawione w sposób surrealistyczny i ironiczny, co podkreśla absurd i okrucieństwo systemu. |
Realizm vs. Groteska: Żeromski realistycznie ukazuje tragiczne konsekwencje rewolucji, natomiast Bułhakow stosuje groteskę i satyrę, aby skrytykować stalinowskie represje.
Perspektywa ofiar: W „Przedwiośniu” skoncentrowano się na przeżyciach i tragediach bohaterów, natomiast w „Mistrzu i Małgorzacie” przedstawiono system i jego represyjne mechanizmy w sposób bardziej pośredni, poprzez absurdalne i ironiczne sceny.
Metody represji: W obu utworach ukazano konfiskatę mienia jako część represyjnej polityki władzy, jednak środki literackie zastosowane przez autorów różnią się, co wpływa na odbiór sytuacji przez czytelnika.
W rozwiązaniu zadania pomocne okażą się fragmenty Mistrza i Małgorzaty zamieszczone w podręczniku na stronach 228-229.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285