To zadanie wymaga od ciebie przeanalizowania wiersza pod względem muzyczności.
c) „Scherzo” to wiersz toniczny, w którym kolejne wersy na przemian zawierają cztery i trzy zestroje akcentowe („Bo jak się | tu nie śmiać? | Wydłuża | się głos / I dźwięki, | i dzwonki | nawija”). W utworze występują rymy męskie („płacz” - „patrz”) oraz żeńskie („składa” - „blada”) w układzie krzyżowym (ABAB), co powoduje, że intonacja na przemian wznosi się i opada. Zabiegi te, w połączeniu z powtarzającymi się wyliczeniami („I śmieje się, śmieje, zaśmiewa.”, „Bezmyślna, zastygła i blada.”) oraz paralelizmami składniowymi („Śpiewała wesoło - i nagle w śmiech”, „Wesoło się śmiała - i nagle w płacz”), nadają wierszowi wyjątkową rytmiczność. Recytacja wiersza jest płynna i harmonijna, co wywołuje silne skojarzenia z muzyką.
Wiersz Scherzo Juliana Tuwima znajdziesz w podręczniku na stronie 186.
Zadanie 1
38Zadanie 3
38Zadanie 3
42Zadanie 3
49Pytanie 2
61Zadanie 3
61Zadanie 9
89Zadanie zadanie podsumowujące 5
90Zadanie zadanie podsumowujące 6
91Zadanie 8
96Zadanie zadanie podsumowujące 2
97Zadanie 7
112Zadanie 11
120Zadanie 2
124Zadanie 3
125Zadanie 5
126Zadanie 2
134Zadanie 8
136Zadanie 2
144Zadanie 5
144Zadanie 7
144Zadanie zadanie podsumowujące 2
146Zadanie 2
152Pytanie 3
152Zadanie 5
152Zadanie 1
158Zadanie 2
158Zadanie 4
158Zadanie 6
158Zadanie 7
159Zadanie zadanie po obejrzeniu filmu 4
193Zadanie 1
203Pytanie 12
210Zadanie 8
215Zadanie zadanie do całej lektury 1
218Pytanie 2
232Zadanie 3
243Zadanie 4
277Zadanie 7
282Zadanie 11
282Zadanie zadanie do całej lektury 1
285