Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Rozwiń problem na podstawie znanych ci problemów społecznych. Pamiętaj o tezie lub hipotezie do swojej rozprawki oraz określ swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw swój pierwszy argument. Uzasadnij, w jaki sposób udowadnia on twoją tezę. (Czy można widzieć ojczyznę jako matkę, która opiekuje się swoimi dziećmi i dlatego należy jej się szacunek?)
(akapit 3.) – Przedstaw swój argument. Uzasadnij, w jaki sposób udowadnia on twoją tezę. (Jak zachowanie zaangażowanej postawy wpływa na patriotyzm jednostki?)
(akapit 4.) – Podaj swój trzeci argument lub kontrargument. Odwołaj się do swoich uczuć związanych z przedstawioną sytuacją w literaturze.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Patriotyzm to silne uczucie przynależności, oddania i miłości do swojej ojczyzny, które objawia się przez działania na rzecz dobra narodu i dbałość o jego interesy.Stanowisko: Patriotyzm jest identyfikowany głównie z zaangażowaniem w sprawy polityczne i obywatelskie, takie jak służba wojskowa, uczestnictwo w wyborach czy oddanie dla dobra wspólnoty narodowej. Hipoteza: Istnieją różne perspektywy na to, czym jest patriotyzm, a jego natura może być interpretowana zależnie od kontekstu społecznego, kulturowego i indywidualnego.Stanowisko: Patriotyzm może być rozumiany jako szeroko pojęta miłość i szacunek do swojej kultury, języka, historii oraz dziedzictwa narodowego, wyrażająca się przez pielęgnowanie tradycji, sztuki i działań na rzecz rozwoju narodowej tożsamości. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– ojczyzna niczym matka (Kazania sejmowe)– zaangażowanie w sprawy ojczyzny (Pieśń XXIV z Ksiąg wtórych)– patriotyzm oznacza rozgrywki polityczne (Odprawa posłów greckich) Rozprawka z hipotezą– ojczyzna niczym matka (Kazania sejmowe)– zaangażowanie w sprawy ojczyzny (Pieśń XXIV z Ksiąg wtórych)– szczęście z życia na swojej ojczystej ziemi (Żywot człowieka poczciwego) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Jan Kochanowski,– Piotr Skarga,– Mikołaj Rej,– renesans,– humanizm,– indywidualizm,– stoicyzm i epikureizm. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Postaram się rozważyć…, zacznę od…, Przykładem nieudanej asymilacji jest…, Taka sytuacja została przedstawiona w…, Z drugiej strony należy pamiętać o… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |