Podobieństwa :
– złamanie zasady trzech jedności: miejsca, czasu i akcji
– zastosowanie różnych konwencji: Dziady cz. III miesza się patos ( scena I) i groteski (widzenie Senatora), komizmu ( humor więźniów w scenie I) i tragizmu ( historia Rollisona ); w Makbecie złamanie zasady dekorum – po scenie zbrodni następuje humorystyczny monolog odźwiernego
– łączenie fantastyki i świata realnego : Dziady cz. III np. scena VII Salon warszawski oraz Duch i chór archaniołów w scenie III; Makbet – Akt I, scena III spotkanie Makbeta i Banko z trzema wiedźmami na wrzosowiskach.
– podobna tematyka – ukazane są skomplikowane relacje społeczne, mechanizmy władzy oraz złożoności natury ludzkiej.
Różnice:
– kreacja głównego bohatera – Dziady cz. III – bohater romantyczny ( Gustaw– Konrad ) przeżywa przemianę wewnętrzną – romantyczny kochanek staje się bojownikiem o wolność ojczyzny; Makbet ukazuje psychologiczną motywację postępowania bohatera owładniętego żądzą władzy
– różna kompozycja utworu – kompozycja Dziadów cz. III jest luźna, otwarta ( sceny nie wiążą się ze sobą ściśle i nie są powiązano przyczynowo – skutkowo); Makbet – kompozycja zamknięta, poszczególne sceny są ściśle powiązane między sobą..
Przykładem dramatu romantycznego są Dziady cz. III Adama Mickiewicza , a dramatu szekspirowskiego Makbet Williama Szekspira. Zarówno Szekspir jak i romantycy odeszli od antycznego wzorca dramatu: złamali zasadę trzech jedności oraz decorum. Łączyli fantastykę i realizm. Dramaty romantyczne – np. dziady są nazywane niescenicznymi – gdyż trudno je przenieść na scenę.