W tym zadaniu musisz wskazać zaproponowane przez Aleksandra Fiuta możliwe interpretacje.
Autor tekstu rozważa początek wiersza Tadeusza Różewicza Bez z tomu Płaskorzeźba i analizuje różne możliwe interpretacje tego fragmentu. Zaproponowane przez Aleksandra Fiuta tropy interpretacyjne to:
– Przerzutnia między człowiekiem a Bogiem,
Autor zastanawia się, czy gwałtowna i zaskakująca przerzutnia po trzecim wersie wiersza oddziela to, co ludzkie od tego, co boskie. Oznacza to, że istnieje kontrast lub granica między ludzkimi doświadczeniami a duchowymi sferami, która może być podkreślana przez ten fragment.
– Paralelizm między człowiekiem a Bogiem,
Autor sugeruje, że wiersz może ustanawiać paralelizm pomiędzy człowiekiem a Bogiem, sugerując ich głębokie pokrewieństwo. Może to oznaczać, że wiersz próbuje podkreślić wspólną ludzką naturę i doświadczenia z tym, co boskie.
– Początek i kres doświadczenia wiary,
Istnieje hipoteza, że wiersz może mówić nie tylko o ziemskim życiu Chrystusa, ale także o początku i kresie doświadczenia wiary. Może to odnosić się do ogólnego doświadczenia ludzkiej wiary i jej ewolucji przez wieki.
– Nietzscheański „Bóg umarł”,
Autor zauważa aluzję do Nietzscheańskiego stwierdzenia „Bóg umarł”. To może sugerować, że wiersz odnosi się do kwestii związanych z kryzysem wiary i jego znaczeniem w naszych czasach.
– Zaprzeczenie i afirmacja tradycji chrześcijańskiej,
Wiersz zawiera wątki tradycji chrześcijańskiej, które zdają się być zaprzeczone, ale jednocześnie afirmowane poprzez to zaprzeczenie. Może to oznaczać, że wiersz eksploruje relację między współczesnym światem a tradycyjnymi wartościami religijnymi.
– Fenomenologia wiary,
Autor sugeruje, że całe dzieło Różewicza można traktować jako „fenomenologię wiary”. To oznacza, że podmiot liryczny wiersza próbuje zrozumieć i opisać doświadczenie człowieka, który utracił wiarę, ale nadal nosi w sobie echa dawnych wierzeń i modlitw.
Autor tekstu proponuje różne sposoby interpretacji początku wiersza Tadeusza Różewicza, sugerując, że ten fragment może odnosić się do różnych aspektów ludzkiego doświadczenia, wiary, i relacji między człowiekiem a Bogiem. Ostateczna interpretacja zależy od czytelnika i jego kontekstu kulturowego.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381