W tym zadaniu musisz scharakteryzować sposób, w jaki autor zbudował wiersz.
Wiersz „Rozmowa z kamieniem” autorstwa Wisławy Szymborskiej to utwór złożony z dialogu pomiędzy osobą mówiącą a kamieniem. Oś kompozycyjną tego wiersza można rozumieć jako główny motyw czy temat, którym jest próba komunikacji i interakcji między człowiekiem a kamieniem. Wiersz skupia się na nieudanej próbie wniknięcia do wewnętrznej istoty kamienia, zrozumienia go, przełamania jego nieprzystępności. Oś kompozycyjna ukierunkowuje czytelnika na refleksję nad granicami zrozumienia między ludźmi a pozornie nieożywionym obiektem.
Wisława Szymborska posługuje się klarownym, prostym językiem, co jest charakterystyczne dla jej poezji. Język ten ma jednak głębokie znaczenie i pełen jest metafor oraz aluzji.
Wiersz jest napisany w formie dialogu między mówiącym a kamieniem. Struktura dialogu wprowadza dynamikę i interakcję pomiędzy dwoma elementami.
Wiersz nie jest ściśle rymowany, co jest typowe dla wielu utworów Szymborskiej. Zamiast tego, autor używa rytmu i melodyki, dzięki czemu łatwo „płynie się” przez wiersz. Metrum jest zróżnicowane, co dodaje wierszowi naturalności i płynności.
Wiersz składa się z dwunastu strofo nieregularnej budowie. Strofy te pomagają w zorganizowaniu myśli i podkreślają zmiany tonu oraz kierunku rozmowy.
Centralnym elementem wiersza jest dialog między mówiącym a kamieniem. To narzędzie poetyczne pozwala na wyrażenie konfliktu idei, na wprowadzenie głosu dwóch różnych „istot” – człowieka i kamienia.
Wiersz buduje napięcie poprzez serię prób mówiącego, które są odrzucane przez kamień. Punkt kulminacyjny można zidentyfikować jako chwilę, w której kamień definitywnie odrzuca mówiącego, informując go, że nie posiada drzwi. Zakończenie pozostawia czytelnika z refleksją na temat granic komunikacji i zrozumienia.
Poprzez ten dialog wiersz przedstawia głębokie rozważania na temat komunikacji, granic zrozumienia między różnymi bytami, a także ostatecznej nieprzystępności niektórych aspektów świata.
„Rozmowa z kamieniem” to wiersz zbudowany z myślą o eksploracji głębszych kwestii filozoficznych i refleksji nad naturą komunikacji między różnymi formami istnienia.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381