Dlaczego autor zdecydował się na zastosowanie licznych powtórzeń w wierszu?
Powtórzenia w wierszu Wisławy Szymborskiej „Rozmowa z kamieniem” pełnią kilka istotnych funkcji, które wzmacniają przekaz i nadają mu specyficzną rytmikę oraz głęboki ton. Funkcje, jakie mogą pełnić powtórzenia w tym wierszu, to:
– Podkreślenie niezmienności kamienia,
– Wzmacnianie napięcia i kontrastu,
– Uwydatnianie tematu,
– Podkreślenie ostatecznej odmowy kamienia,
„Pukam do drzwi kamienia. – To ja, wpuść mnie”.
To powtórzenie pojawia się kilkakrotnie, podkreślając upór i determinację mówiącego w próbie wejścia do wnętrza kamienia. To jednocześnie podkreśla niezmienną odpowiedź kamienia.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381