W tym zadaniu musisz wyjaśnić znaczenie sceny parkingowej w opowiadaniu „Górą Edek” Marka Nowakowskiego.
Scena na parkingu w opowiadaniu „Górą Edek” może być odczytywana jako symboliczny obraz społeczeństwa Polski lat 90., który niesie ze sobą pesymistyczną wymowę. Przez pryzmat tej sceny autor ukazuje zmiany i wyzwania, jakie towarzyszyły transformacji ustrojowej i gospodarczej kraju.
Możliwe interpretacje sceny na parkingu:
– Zatracenie wartości w dążeniu do bogactwa,
W scenie na parkingu widzimy, że kierowca forda, reprezentujący sukces ekonomiczny, używa agresji i bezkompromisowości, aby osiągnąć swoje cele. To może być symboliczne odniesienie do tego, jak społeczeństwo lat 90. skupiło się na dążeniu do bogactwa kosztem tradycyjnych wartości i etyki.
– Przyzwolenie na chamstwo i siłę,
Autor podkreśla, że istniało pewne przyzwolenie na chamstwo i siłę w społeczeństwie. Kierowca forda, używając swojej pozycji i siły, bez wahania zajmuje miejsce, ignorując prawa innych. To może być metaforą dla ogólnego klimatu, w którym pewne jednostki, dążąc do osobistego sukcesu, mogły bezkarnie naruszać normy społeczne.
– Utrata równowagi i stabilności społeczeństwa,
Scena na parkingu może odzwierciedlać utratę równowagi i stabilności społeczeństwa polskiego w wyniku transformacji. W miarę, jak kierowca forda agresywnie zajmuje miejsce, sugeruje to utratę porządku i kontroli, co może być metaforą dla trudności adaptacyjnych i braku stabilności w nowej rzeczywistości.
– Rzeczywistość postkomunistyczna,
Obraz tego parkingu i zachowania kierowców może ukazywać trudności społeczeństwa w odnalezieniu się w nowych warunkach postkomunistycznych. Walka o przetrwanie, rywalizacja i przyzwolenie na pewne niedociągnięcia moralne stworzyły atmosferę niepewności i chaosu.
Scena na parkingu staje się zatem symbolicznym mikrokosmosem społeczeństwa, ukazując trudne momenty i wyzwania, z jakimi musiała się zmierzyć Polska w okresie transformacji lat 90. Symbolicznie oddaje ona utratę pewnych wartości na rzecz materialnego sukcesu, co może być źródłem pesymizmu w ocenie tamtej epoki.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381