Dlaczego autor – Wojciech Młynarski – zdecydował się na brak konsekwencji stylistycznej tekstu?
Niejednorodność stylistyczna sprawia, że tekst jest dynamiczny, pełen kontrastów i bogaty w znaczenia. Mieszanie różnych stylów językowych może być świadomym zabiegiem autora mającym na celu urozmaicenie przekazu i zwrócenie uwagi na różnorodność ludzkiego doświadczenia.
„Jeszcze na strychu każdy klei połamane skrzydła”
Wyrażenie „na strychu każdy klei połamane skrzydła” jest dość konkretnym i potocznym obrazem, sugerującym, że każdy może naprawić swoje błędy lub podnieść się po upadku. Kolokwializm w postaci „klei” nadaje temu fragmentowi prostotę i zrozumiałość.
„I myśli sobie Ikar co nieraz już w dół runął”
W tym fragmencie pojawia się aluzja do postaci mitologicznej, Ikara, który próbował latać blisko słońca, ale spadł, gdy wosk na jego skrzydłach się rozpuścił. To odniesienie do mitologii greckiej wprowadza bardziej zaawansowany i kulturowo ugruntowany aspekt do tekstu, ukazując, że autor sięga do literatury klasycznej.
„Jakby powiało zdrowo to bym jeszcze raz pofrunął”
Użycie frazy „powiało zdrowo” jest ciekawym połączeniem kolokwialnego zwrotu z elementem naturalnym. To nie tylko potoczne wyrażenie, ale także zawierające w sobie odniesienie do warunków atmosferycznych, co nadaje mu bardziej malowniczy charakter.
Niejednorodność stylistyczna w tym kontekście sprawia, że tekst staje się bardziej wielowarstwowy. Kolokwializmy przystępnie komunikują przekaz, czyniąc go zrozumiałym dla szerszego audytorium, podczas gdy aluzje kulturowe (jak ta do Ikara) dodają mu głębi i literackiego bogactwa. To połączenie różnych stylów językowych pozwala autorowi przekazywać swoje przesłanie w sposób bardziej kompleksowy i uniwersalny.
Zestawienie różnych stylów językowych nadaje utworowi bogactwo i głębię, umożliwiając różnorodne interpretacje.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381