W tym zadaniu musisz przygotować wypowiedź pisemną dotyczącą wizji poety oraz jego twórczości na przestrzeni dziejów, ze szczególnym uwzględnieniem zmian, jakie zaistniały w społeczeństwie w stosunku do poetów. Skorzystaj z wiedzy, jaką uzyskasz po przeczytaniu Dialogu z tradycją (s. 139).
Przykładowe rozwiązanie:
„Koncepcje Poety i Poezji w Historii Literatury Europejskiej”
W historii literatury europejskiej można zaobserwować fascynujące przemiany w pojęciach dotyczących roli poety i charakteru poezji. Wiele z tych koncepcji miało wpływ na myślenie o sztuce poetyckiej na przestrzeni wieków. W niniejszym referacie skupimy się na analizie koncepcji poety i poezji, korzystając z trzech kluczowych utworów literackich: Wybudowałem pomnik Horacego, Pieśni XXIV z Ksiąg wtórych [Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony…] Jana Kochanowskiego oraz Dziadów cz. III Adama Mickiewicza.
W starożytnym Rzymie poeta Horacy wyraził swoją koncepcję poezji w utworze Wybudowałem pomnik. Jego poezja miała pełnić funkcję trwałego pomnika, przekazując przyszłym pokoleniom moralne wartości i cnót. Poeta był postrzegany jako przewodnik ducha, kształtujący postawy obywatelskie i patriotyczne. W tej koncepcji poeta pełnił rolę moralnego nauczyciela społeczeństwa.
W epoce renesansu koncepcja poezji ewoluowała, a poeta Jan Kochanowski w swojej Pieśni XXIV z Ksiąg wtórych [Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony…] ukazał nowy wymiar poezji. Kochanowski kładł nacisk na indywidualność i subiektywizm, ukazując własne przeżycia i uczucia. Poeta stawał się twórcą osobistych doświadczeń, a jego twórczość była wyrazem subiektywnej refleksji nad światem. To było odejście od roli poety jako moralnego autorytetu na rzecz introspekcji i subiektywizmu.
Kolejne zmiany przyniosła epoka romantyzmu. W tym okresie koncepcja poety i poezji osiągnęła apogeum z rosnącą rolą emocji, wyobraźni i tajemniczości. Adam Mickiewicz w Dziadach cz. III przedstawiał poetyckie wizje i kontemplacje na temat życia, śmierci oraz istoty ludzkiej egzystencji. Poeta stał się prorokiem, wizjonerem, który poszukuje głębokich tajemnic istnienia. Emocje i indywidualna wyobraźnia stawały się fundamentem romantycznego rozumienia poezji.
Przemiany koncepcji poety i poezji od starożytności po romantyzm odzwierciedlają ewolucję społeczeństwa i zmieniające się wartości kulturowe. Zmiana roli poety od moralnego przewodnika do indywidualnego twórcy odzwierciedlała przekształcenia społeczne, polityczne i filozoficzne. W każdym z analizowanych okresów literackich poezja pełniła inną funkcję społeczną i kulturową.
Warto zauważyć, że koncepcje poety i poezji są dynamicznymi konstrukcjami, które ewoluowały w odpowiedzi na zmieniające się wyzwania i idee społeczne. Literatura jako nośnik tych koncepcji, odzwierciedlała nie tylko zmiany w sferze artystycznej, ale także przekształcenia społeczeństwa i myśli filozoficznej. Analiza takich utworów jak Wybudowałem pomnik, Pieśni XXIV z Ksiąg wtórych [Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony…] i Dziady cz. III pozwala lepiej zrozumieć ewolucję koncepcji poety i poezji w historii literatury europejskiej.
Koncepcje poety i poezji w literaturze europejskiej ewoluowały w czasie. Starożytne źródła motywów Ars poetica?i „exegi monumentum” pozostawiły trwały ślad w literaturze europejskiej. Od renesansu do modernizmu, poeci mieli różne role i cele w tworzeniu poezji, od nauczycieli i propagatorów wartości, po romantycznych buntowników i eksperymentatorów. Rozumienie poety i poezji jest zmienną i złożoną kwestią, odzwierciedlającą ducha każdej epoki literackiej.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381