W tym zadaniu musisz opisać, jaką rolę w strukturze opowiadania odgrywają podkreślone fragmenty.
Podkreślone fragmenty w strukturze opowiadania odgrywają kluczową rolę, eksplorując głębsze znaczenia i refleksje narratora na temat życia, śmierci, różnic między gatunkami oraz ludzką naturę.
Refleksja nad naturą różnic między ludźmi a ptakami
Pierwszy fragment podkreśla świadomość narratora, że ptak to nie człowiek, ale jednocześnie zastanawia się nad różnicami w pojemności intelektualnej. Zwraca uwagę na fakt, że przypadkowe okoliczności sprawiają, że on jest na wolności, podczas gdy ptak jest uwięziony. To podkreśla przypadkowość i niesprawiedliwość życia, kładąc nacisk na zrozumienie, jak różnice w pojemności intelektualnej nie zawsze decydują o losie jednostki.
Pytanie o sens życia i śmierci w przyrodzie
Drugi fragment skupia się na filozoficznej refleksji nad sensem życia i śmierci w przyrodzie. Narrator sugeruje, że życie i śmierć są nieuchronnie splecione, a ogromna ilość istot umiera i rodzi się każdej chwili. W tym kontekście stawia pytanie, czy nie warto spojrzeć na to z perspektywy globalnej i planetarnej, sugerując, że indywidualne zmagania mogą być niewielką częścią większej, globalnej rzeczywistości.
Zwracanie uwagi na obojętność środowiska
Oba fragmenty kładą nacisk na obojętność otoczenia wobec dramatu gołębia. Pierwszy fragment podkreśla, że nikt nie zwraca uwagi na gołębia w potrzebie, podczas gdy drugi fragment rozważa, czy nie byłoby bardziej sensowne spojrzeć na problemy globalne niż skupiać się na indywidualnych przypadkach.
Kontrast między jednostką a całością
Oba fragmenty ilustrują kontrast między indywidualnym doświadczeniem narratora a ogólną rzeczywistością świata. Podkreślają, że choć jednostka może czuć się ważna w swoich problemach, to w szerszym kontekście życie i śmierć są częścią naturalnego cyklu przyrody, a indywidualne dramaty mogą być pomijane lub traktowane z obojętnością przez społeczeństwo.
Podkreślone fragmenty pomagają budować głębszą warstwę znaczeniową opowiadania, poruszając pytania o istotę życia, sprawiedliwość społeczną oraz obojętność ludzkości wobec cierpienia innych istot.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381