Opisz interpretacje wiersza Zbigniewa Herberta zaproponowaną przez Jerzego Wiśniewskiego.
W swojej interpretacji Jerzy Wiśniewski skupia się na roli instrumentu Apollina, który jest używany do wykonania egzekucji na Marsjaszu, sylena. Wiśniewski sugeruje, że ten motyw instrumentu może być interpretowany jako symbol poezji klasycznej i jej związku z „czystym pięknem”.
Jerzy Wiśniewski stwierdza, że Herbert w tym wierszu dystansuje się od sztuki, która stawia doskonałość formalną i estetyczną jako jedyny cel, jednocześnie ignorując tematy „niskie” i „nieestetyczne” takie jak cierpienie i śmierć. Według niego taka sztuka może stać się „nieludzka” i odcięta od rzeczywistości ludzkiego doświadczenia.
Wiśniewski sugeruje, że w tym wierszu Herbert podkreśla istnienie formalnych ograniczeń w poezji w oddawaniu prawdy o ludzkim doświadczeniu, szczególnie o tych „granicznych” lub ekstremalnych momentach.
Krzyk Marsjasza, mimo swojej sprzeczności z tradycyjną estetyką, wyznacza nowe granice poezji i sztuki, co jest dla Herberta znakiem przewartościowań w dziedzinie poezji.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381