W tym zadaniu musisz napisać wypowiedź argumentacyjną na temat tego, czy mieszanie kultury wysokiej z kulturą niską, patosu z językiem potocznym oraz sacrum z profanum prowadzi do deprecjonowania kultury wysokiej, patosu i sacrum, czy też raczej podnosi wartość tego, co przyziemne. W swojej argumentacji odwołaj się do wiersza „Karuzela z madonnami” oraz innych tekstów kulturowych, które mogą posłużyć jako przykłady takiego zjawiska. Rozważ różne perspektywy i interpretacje, analizując wpływ takiego łączenia na percepcję i wartościowanie obu sfer kultury.
Przykładowe rozwiązanie
Łączenie kultury wysokiej z kulturą niską, patosu z językiem potocznym, sacrum z profanum w dziełach sztuki, takich jak wiersz „Karuzela z madonnami” Mirona Białoszewskiego, może być postrzegane jako proces, który nie deprecjonuje kultury wysokiej, patosu czy sacrum, lecz raczej nadaje im nowe znaczenie i kontekst. Ta hybrydowa forma artystyczna może przyczynić się do uwznioślenia tego, co przyziemne, poprzez zderzenie różnych warstw znaczeniowych, coś, co Białoszewski doskonale demonstruje w swoim wierszu.
Po pierwsze, warto zauważyć, że taka hybrydowa sztuka może stworzyć nowy język, który jest bardziej dostępny dla szerokiego grona odbiorców. W przypadku „Karuzeli z madonnami”, Białoszewski łączy potoczny język, który jest bliski codziennym doświadczeniom ludzi, z elementami kultury wysokiej, takimi jak odwołania do malarstwa renesansowego czy wzmianki o Leonardzie da Vinci czy Rafaelu. To połączenie może sprawić, że dzieło staje się bardziej przystępne dla różnych grup społecznych, eliminując barierę elitaryzmu kultury wysokiej.
Po drugie hybrydowe tworzenie artystyczne pozwala na eksplorację nowych znaczeń i interpretacji. W wierszu Białoszewskiego madonny, które w tradycji artystycznej są uosobieniem sacrum, są umieszczone w kontekście karuzeli, co jest elementem kultury ludowej i przyziemnej. To zestawienie może pobudzać do refleksji nad tym, co jest ważne i święte w różnych kontekstach, a jednocześnie pokazuje, że sacrum może istnieć obok codziennego życia.
Łączenie kultury wysokiej z kulturą niską, patosu z językiem potocznym, sacrum z profanum w sztuce może przyczynić się do jej ożywienia i demokratyzacji, a także otworzyć nowe przestrzenie interpretacyjne. To nie deprecjonuje wartości kultury wysokiej, lecz raczej poszerza jej zakres, przynosząc sztukę bliżej ludzi i umożliwiając eksplorację nowych, fascynujących obszarów znaczeń.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381