Jak Wisława Szymborska opisuje kondycję współczesnego człowieka? Czy podzielasz zdanie autorki wiersza?
Przykładowe rozwiązanie
W wierszu „Rozmowa z kamieniem” obraz człowieka wyłaniający się z tekstu jest obrazem istoty ciekawej, otwartej na doświadczenia, poszukującej zrozumienia i dialogu z otaczającym światem. Jednakże, pomimo tych pozytywnych cech, obraz ten jest również obrazem jednostki ograniczonej w swoich możliwościach zrozumienia innych form bytowania, szczególnie kamienia. Człowiek w tym wierszu wydaje się pokorny w obliczu nieprzystępności kamienia, ale jednocześnie wykazuje upór i determinację w próbach komunikacji.
Moim zdaniem w wierszu Szymborskiej człowieczeństwo jest przedstawione jako istota poszukująca, ciekawa świata, ale jednocześnie zdająca sobie sprawę z ograniczeń w komunikacji i zrozumieniu innych bytów, takich jak kamień. W takim kontekście człowiek jawi się jako istota skromna, próbująca przekroczyć granice zrozumienia, ale jednocześnie świadoma, że nie zawsze jest to możliwe.
Zgadzam się z taką koncepcją człowieczeństwa, ponieważ odzwierciedla ona ludzką ciekawość, determinację i otwartość na doświadczenia, ale także uznaje istnienie pewnych granic w zrozumieniu świata. To rozumienie swoich ograniczeń może być wyrazem pokory i szacunku wobec innych form istnienia, które mogą być nieprzystępne dla ludzkiej percepcji. Z tego punktu widzenia wiersz zachęca do szacunku wobec różnorodności i otwartości na dialog, nawet jeśli nie zawsze jesteśmy w stanie w pełni zrozumieć inne byty.
Interpretacja wiersza może być subiektywna i różnić się w zależności od czytelnika. Inna interpretacja może się opierać na innym odczuciu tonu wiersza, na innym zrozumieniu relacji między człowiekiem a kamieniem, lub na skupieniu się na innych aspektach tekstu.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381