W tym zadaniu musisz przeprowadzić analizę słowotwórczą neologizmów w wierszu Białoszewskiego. Wyjaśnij, jak powstały te nowe słowa i wskaż związek między ich budową a tematyką tekstu.
Analiza słowotwórcza neologizmów w wierszu Białoszewskiego:
„Namuzowywanie”
– rzeczownik odczasownikowy powstały z połączenia przedrostka na–, rzeczownika muza, cząstki oznaczającej wielokrotność –wyw– i przyrostka –anie
– oznacza proces tworzenia, inspiracji artystycznej.
„Natchniuza”
– pochodzi od rzeczowników natchnienie i muza,
– neologizm, który funkcjonuje jako imię muzy, łącząc w sobie źródło inspiracji (natchnienie) z muzą.
„Końcówkuję”
– czasownik utworzony od rzeczownika końcówka
– może odnosić się do procesu kończenia czy zamykania twórczych form.
„Niepisaniowość”
– rzeczownik utworzony przez połączenie rzeczownika pisanie z partykułą przeczącą nie i formantem przyrostkowym charakterystycznym dla nazw cech –ość
– to słowo opisuje brak zapisu czy struktury w tekście, podkreślając nieokreśloność i otwartość dla interpretacji.
„Natreść”
– czasownik w trybie rozkazującym powstały przez połączenie przedrostka na– i rzeczownika treść
– czasownik w trybie rozkazującym, sugerujący tworzenie treści, wskazujący na aktywne poszukiwanie znaczenia.
„Uzo”
– część rzeczownika w wołaczu muzo
– to słowo może być interpretowane jako element bez znaczenia, wymagający nadania mu sensu.
Związek między budową neologizmów a problematyką tekstu jest głęboki. Autor, poprzez kreatywne formowanie słów, eksponuje proces tworzenia oraz związane z nim trudności i pytania dotyczące sensu. Neologizmy nie tylko są zapisem twórczości językowej, ale także stanowią integralną część tematyki wiersza, eksponując nieustanny proces szukania, natchnienia oraz otwartość na różne interpretacje i formy wyrazu. To świadome poszukiwanie nowych wyrażeń językowych odzwierciedla podejście Białoszewskiego do sztuki, który nieustannie podaje konwencje w wątpliwość i stawia pod znakiem zapytania istniejące normy.
Analiza neologizmów w wierszu Białoszewskiego rzeczywiście pozwala zauważyć, jak autor eksperymentuje z językiem, tworząc nowe słowa, które odzwierciedlają tematykę tekstu i proces tworzenia.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381