W jaki sposób Wisława Szymborska tworzy plastyczne obrazy w wierszu „Radość pisania”?
W wierszu „Radość pisania” Wisławy Szymborskiej można dostrzec kilka środków językowych, które przyczyniają się do uzyskania efektu plastyczności i zmysłowości, a są nimi:
– Metafory i porównania,
Szymborska używa metafor i porównań, aby nadać abstrakcyjnym pojęciom i obiektom konkretną, zmysłową formę. Na przykład, „sarna biegnie przez napisany las”, co jest metaforą dla procesu pisania.
– Personifikacja,
Nadanie ludzkich cech zwierzętom i przedmiotom sprawia, że czytelnik może bardziej utożsamić się z opisywanym światem. Przykłady to literki czające się do skoku czy kropla atramentu mająca w sobie myśliwych.
– Opis sensoryczny,
Wiersz jest pełen opisów zmysłowych, takich jak: widok białej kartki, dźwięk szeleszczącego wyrazu „las” na papierze czy wzmianka o zapachu atramentu. To wykorzystanie zmysłów pomaga czytelnikowi wczuć się w atmosferę opisywanego świata.
– Odwzorowanie dźwięków,
Szymborska używa dźwiękowych aspektów języka, takich jak aliteracje i rytm, aby wzmocnić efekt dźwiękowy tekstu. Na przykład, fraza „spod moich palców uchem strzyże” nie tylko opisuje ruch ręki, ale także tworzy dźwiękowy pejzaż.
– Symbolika i kontrasty,
Autorka wprowadza symbole, takie jak litery i kropla atramentu, aby podkreślić znaczenie procesu pisania. Kontrast między światem przedstawionym w wierszu a rzeczywistością dodaje głębi i plastyczności tekstu.
Szymborska osiąga efekt plastyczności i zmysłowości poprzez bogatą paletę środków językowych, które angażują czytelnika zmysłowo i emocjonalnie, przekształcając abstrakcyjne idee w konkretną, doświadczalną rzeczywistość.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381