WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie odnieść się do problematyki wartości moralnych w życiu człowieka – czy łatwo jest ich przestrzegać? Czy nie lepiej ich porzucić i dotrzeć do zamierzonego celu krótszą drogą? Jak kształtowała się ta problematyka na przestrzeni różnych epok? Wprowadź tezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zastanów się nad tym, czy życie da się idealnie zaplanować i przewidzieć. Czy mimo przemyślanego działania mogą pojawić się niespodziewane okoliczności i problemy? Czy w kryzysowych sytuacjach osiągnięcie celu ma większe znaczenie?
(akapit 3.) – Pochyl się nad problemem dziejowych konfliktów, w których człowiek bierze udział. Czy moralność nie jest ostoją człowieczeństwa w trudnych czasach, a bezmyślne dążenie do celu nas uzwierzęca?
(akapit 4.) – Można pogodzić zamierzony cel z wartościami moralnymi, jeżeli obydwie te kwestie się pokrywają. Czy dążenie do takiej doskonałości jest poprawne?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W życiu ważniejsza jest wierność wobec wyznawanych wartości.Stanowisko: Od zarania dziejów człowiek musiał borykać się z problematyką wartości moralnych, które niejednokrotnie ograniczały go w dążeniu do upragnionych celów. Na przestrzeni wieków podejmowano wiele prób poradzenia sobie z tym problemem, jednak w większości przypadków to właśnie moralne zachowanie pozwalało na osiągnięcie życiowego szczęścia. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:– Nie zawsze udaje się osiągnąć zamierzony cel, jednak wierność ideałom procentuje (Pieśń o Rolandzie).– Wyznawane wartości świadczą o bohaterstwie, nawet w sytuacji bez wyjścia (Kamienie na szaniec).– Przestrzeganie wartości moralnych przybliża do doskonałości (Legenda o św. Aleksym) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – wartości moralne,– życiowy cel,– Legenda o św. Aleksym,– Reduta Ordona,– Dywizjon 303,– Kamienie na Szaniec,– Pieśń o Rolandzie. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |