Argumenty za celowością stworzenia:
„Widzimy niebo i ziemię – co oznacza albo wyższą i niższą część świata materialnego, albo stworzenie duchowe i materialne”.
„Widzimy utwardzenie niebieskie – co możemy pojmować albo jako górną część materialnego świata, albo jako przestrzeń powietrzną (bo i to się nazywa niebem), którą w swym locie przemierzają ptaki”.
„Widzimy wody skupione tak, że powierzchnia morza jest jak rozległa równina. Widzimy suchy ląd, czy to dopiero wyłoniony wśród wód i ledwie widzialny, czy już ukształtowany w taki sposób, że może się zielenić trawą i drzewami”.
„I wreszcie widzimy człowieka, stworzonego na Twój obraz i podobieństwo, panującego nad wszystkimi bezrozumnymi zwierzętami przez to właśnie, że jest na Twój obraz i podobieństwo stworzony – czyli wyposażony w rozum i inteligencję. Te wszystkie rzeczy widzimy. Każda z nich jest dobra. Wszystkie razem – bardzo dobre”.
Wszystko, co istnieje, ma jakiś cel. Święty Augustyn uzasadnia to, ukazując kolejne efekty dzieła stworzenia świata, które Bóg uzyskał w czasie sześciu dni pracy. Każda stworzona rzecz czy stworzenie ma swoje przeznaczenie – człowiek ma opiekować się ziemią, morze ma utrzymywać gładką powierzchnię, a niebo – być miejscem lotu ptaków.