Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – We wstępie umieść krótkie wyjaśnienie, czym jest asceza oraz jaka była jej rola w średniowieczu. Co daje umartwianie się? Wprowadź tezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zastanów się nad kluczowymi wartościami we współczesnym świecie. Czy można powiedzieć, że istnieją rzeczy cenione przez wszystkich, niezależnie od rozmaitych uwarunkowań? Czy w dobie globalizacji wszystko jest już wspólne?
(akapit 3.) – Pochyl się nad rolą wygody w życiu człowieka. Czy dzisiejsi ludzie byliby w stanie żyć jak ich dziadkowie kiedyś? A może najważniejsze jest, aby zbyt mocno się nie zmęczyć przeżywaniem swojej egzystencji?
(akapit 4.) – Rozważ rolę pieniądza we współczesnym świecie. Czy bogactwo jest teraz równie atrakcyjne jak kiedyś, czy może mniej lub bardziej? Czy współcześni ludzie byliby w stanie wyzbyć się całego swojego dorobku?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Współczesna kultura nie byłaby w stanie zaakceptować modelu życia w ascezie.Stanowisko: Współczesny świat jest na tyle rozwinięty, że wyzbycie się wszystkiego, co się posiada i obranie za cel życia w ubóstwie, jak św. Aleksy, byłoby niemalże niemożliwe. Wszystko mocno zmieniło się od średniowiecza i społeczeństwo nie potrafiłoby zrozumieć tak dalece posuniętych działań. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Ludzie wyznają teraz zupełnie inne wartości niż w średniowieczu.– Człowiek nie potrafiłby zrozumieć dobrowolnej rezygnacji z wygody i luksusu,– Ludzie nigdy nie chcieli rozstawać się ze swoimi pieniędzmi. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | – Legenda o św. Aleksym,– średniowiecze,– Bóg, wiara, Kościół,– asceza,– ubóstwo,– świętość. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | – Warto zastanowić się nad…– Należy zwrócić uwagę na fakt, że…– Nie można zapomnieć o…– Ponadto…– Dodatkowo…– Natomiast…– Z drugiej strony…– Na początek… / Na koniec…– W pierwszej / kolejnej / ostatniej strofie… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||