W tym zadaniu musisz omówić warstwę brzmieniową wiersza, skupiając się na zastosowanych środkach stylistycznych. Zastanów się, jakie znaczenia poeta wprowadza do tekstu dzięki tym narzędziom.
W tekście występują liczne powtórzenia dźwiękowe, zarówno na początku, jak i wewnątrz wyrazów. Przykłady to „buraka burota”, „buraka bliskie”, „kartofle rysunków”. Te dźwiękowe powtórzenia nadają tekstu melodyjność i rytm.
Wyrażenia takie jak „flet zaczarowany w kartofle” tworzą obrazy dźwiękowe, które nadają tekstu specyficzny charakter i pomagają w przekazywaniu głębszych znaczeń.
Całość wiersza posiada swoisty rytm, którego świadomie używa autor. To rytmiczne podejście pomaga w tworzeniu muzycznego charakteru tekstu.
Poprzez te środki stylistyczne Białoszewski wprowadza do tekstu różnorodność brzmień, nadaje mu ekspresyjności i sprawia, że czytelnik może doświadczyć w pełni intensywności emocji wyrażanych w wierszu. Różnorodność dźwięków i rytmów pomaga także w oddaniu dualistycznego charakteru tekstu, gdzie elementy sacrum i profanum mieszają się w jednym eklektycznym doświadczeniu dźwiękowym.
Warstwa brzmieniowa wiersza Mirona Białoszewskiego „Podłogo, błogosław!” jest bogata i pełna ekspresji. Autor posługuje się różnymi środkami stylistycznymi, aby nadać tekstowi charakterystyczny rytm i melodykę, a także, aby podkreślić jego głębsze znaczenia.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381