Co należy rozumieć przez frazę użytą przez Joannę Grądziel „opowieści negatywne”?
Autorka artykułu, Joanna Grądziel, używa terminu „opowieści negatywne”, aby opisać podejście Wisławy Szymborskiej do opisu dzieła sztuki. W tym kontekście „opowieści negatywne” oznaczają, że Szymborska tworzy opowieść, która jest alternatywą lub przeciwnością do tradycyjnego, idealizowanego opisu świata przedstawionego na dziele sztuki.
Szymborska wprowadza elementy „opowieści negatywnej”, czyli drugiej strony medalu, gdy wspomina o smutnych, strudzonych postaciach, „z dziurą na łokciu i z zezem”, których brakuje na obrazie. Dodatkowo wskazuje na to, że piekło dla tych postaci jest szykowane na „drugim obrazku”. To narusza konwencję idealizowanego świata przedstawionego na dziele sztuki, ukazując równocześnie drugą, pomijaną, mroczniejszą stronę rzeczywistości.
Poprzez „opowieści negatywne”, Szymborska kwestionuje jednostronne, idealizowane przedstawienia świata sztuki, demaskuje skonwencjonalizowane formy językowe i malarskie, oraz otwiera pole do refleksji nad rzeczywistością, która może być ukryta poza pierwszym obrazem.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381