W tym zadaniu musisz opisać, czym dla Zbigniewa Herberta jest możliwość podróżowania.
Wyobraźnia i przygotowanie
Herbert zaczyna od podkreślenia, że Akropol był miejscem, które długo istniało w jego wyobraźni, zanim faktycznie tam dotarł. Przed samą podróżą do Akropolu oglądał zdjęcia, rysunki i czytał opisy, ale te wizualne i słowne przedstawienia nie oddały pełni tego miejsca. Przed podróżą był to dla niego obiekt wyobraźni, ale nie miał on koloru, zapachu ani prawdziwej obecności.
Obawa przed dezaktualizacją wyobrażeń
Herbert opisuje swój strach przed tym, że rzeczywiste spotkanie z Akropolem może zniszczyć to, co przez lata jego wyobraźnia budowała. Martwi się, że Akropol okaże się jednym z wielu podobnych miejsc na świecie i że podróż nie spełni oczekiwań.
Estetyka i architektura
Podczas podróży Herbert analizuje i ocenia poszczególne elementy Akropolu, takie jak Partenon, Propyleje i inne budowle. Zwraca uwagę na to, jak te budowle są przesiąknięte historią i jak wywołują mieszane uczucia, łącząc w sobie piękno z uczuciem litości i kontekstem historycznym.
Dwa oblicza Akropolu
Autor wyróżnia dwie perspektywy na Akropol: dzienną i nocną. Pierwsza jest bardziej analityczna i koncentruje się na detalach i strukturze budowli, podczas gdy druga, nocna perspektywa, pozwala na odczuwanie Akropolu jako całości, jako rzeźby oświetlonej niebem.
Podróż jako konfrontacja
Herbert opisuje swoje starania, aby dotrzeć fizycznie do Akropolu, jako walkę z przeszkodami i jako konfrontację z marzeniem i rzeczywistością. Wskazuje na istotę osobistego, fizycznego doświadczenia, pomimo dostępności opisów i zdjęć.
Historia i ludzka egzystencja
Podczas podróży Herbert przesuwa swoje spojrzenie na Akropol jako symbol historii, ludzkiego wysiłku i zmian. Postrzega go jako zarówno dzieło sztuki i harmonii, jak i świadectwo chaosu, grabieży i historii.
W kontekście tego eseju podróż nie jest jedynie fizycznym przemieszczeniem się, ale również procesem odkrywania, doznawania i analizy, a także konfrontacją między wyobrażeniem a rzeczywistością, pomiędzy estetyką a historią oraz między naszą wyobraźnią a tym, co fizycznie istnieje. Herbert podkreśla, że podróż stwarza możliwość zbliżenia się do historii i dziedzictwa ludzkości, pozwalając na bardziej osobiste i głębokie doświadczenie miejsca.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381