W tym zadaniu musisz rozważyć cel, dla którego artyści wprowadzają tematy uznawane za „niskie” do świata kultury „wysokiej”, na przykładzie pokazu Julity Wójcik, który przeniósł obieranie ziemniaków do przestrzeni muzealnej, oraz cyklu wierszy Białoszewskiego „Obierzyny”.
Wprowadzanie tematów niskich do świata kultury wysokiej może być motywowane różnymi intencjami, a są nimi m.in.:
– Demokratyzacja kultury,
Artyści mogą dążyć do obalenia barier między kulturą wysoką a niską, dążąc do jej demokratyzacji. Chcą, aby sztuka była bardziej dostępna i zrozumiała dla szerszej publiczności.
– Łamanie konwencji i innowacja,
Wprowadzanie tematów niskich do kultury wysokiej może stanowić próbę łamania utartych konwencji i przynoszenia innowacji. Artyści chcą eksperymentować, tworzyć coś nowego i zaskakującego.
–Refleksja nad codziennością,
Tematy niskie często koncentrują się na codziennych doświadczeniach, problemach społecznych i życiu ludzi zwykłych. Przeniesienie tych tematów do kultury wysokiej może prowadzić do refleksji nad codziennym życiem.
– Dialog międzykulturowy,
Wprowadzenie elementów kultury popularnej do sfery kultury wysokiej może służyć budowaniu mostów między różnymi środowiskami kulturowymi. Tworzenie dialogu międzykulturowego może być istotnym celem artystycznym.
– Zwracanie uwagi na marginalizowane grupy społeczne,
Artyści mogą używać tematów niskich do zwracania uwagi na problemy i doświadczenia marginalizowanych grup społecznych. Przeniesienie tych tematów do kultury wysokiej może przyczynić się do szerszej dyskusji społecznej.
– Rozwinięcie różnorodności w kulturze,
Wprowadzenie różnorodnych tematów z różnych sfer życia może przyczynić się do zwiększenia różnorodności w kulturze wysokiej. To może być sposobem na uznanie, że wartość artystyczna nie jest zarezerwowana tylko dla pewnych tematów czy grup społecznych.
Podczas dyskusji w klasie można poruszyć pytania dotyczące tego, jakie korzyści i wyzwania niesie za sobą wprowadzanie tematów niskich do kultury wysokiej, jakie są różnice między kulturą wysoką a niską, a także jakie są różne podejścia artystów do tej kwestii. To również świetna okazja do rozwijania krytycznego myślenia i analizy sztuki.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381