Dlaczego Wisława Szymborska zdecydowała się użyć w wierszu „Nienawiść” licznych środków retorycznych?
Wiersz zawiera pytania retoryczne, które mają charakter bardziej sugestywny niż wymagający odpowiedzi.
Apostrofy, czyli bezpośrednie zwroty do adresata, abstrakcyjnych pojęć lub obiektów. Ich celem jest nawiązanie kontaktu z odbiorcą.
Inwersje, czyli odwrócenie porządku słów, dodaje napięcia i podkreśla wybrane cechy nienawiści.
Szymborska używa paralelizmów, czyli powtarzających się struktur lub form, aby podkreślić różnorodność działań nienawiści. Na przykład, „Religia nie religia – byle przyklęknąć na starcie. Ojczyzna nie ojczyzna – byle się zerwać do biegu”. Te powtórzenia dodają rytmu i akcentują uniwersalność nienawiści.
Środki retoryczne w wierszu Szymborskiej pomagają nie tylko w budowaniu obrazu nienawiści, ale także nadają rytmu tekstowi, dynamiki i emocjonalnego nacechowania. Twórcze zastosowanie tych środków sprawia, że wiersz jest bardziej sugestywny, pobudza wyobraźnię czytelnika i umożliwia lepsze zrozumienie przekazu poety.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381