Omów paraboliczne znaczenie utworu Sławomira Mrożka „Tango”.
Przykładowe rozwiązanie
Uniwersalność tematów
„Tango” Mrożka porusza uniwersalne tematy, takie jak konflikty między pokoleniami, konflikty światopoglądowe, czy próby przywrócenia porządku w rodzinie. Te tematy są zrozumiałe i relatywne dla różnych kultur i społeczeństw.
Symbolika postaci i sytuacji
Postacie w dramacie, takie jak Artur, Edek czy Stomil, oraz ich konflikty, można interpretować symbolicznie, co pozwala na różnorodne odczytania. Na przykład, Artur jako reprezentant porządku i tradycji, a Edek jako siła buntu i brutalności, mogą stanowić uniwersalne symbole.
Groteska i absurd
Elementy groteski i absurdu w dramacie sprawiają, że „Tango” staje się dziełem o uniwersalnym charakterze. Groteskowe deformacje sytuacji i postaci nie są ograniczone do konkretnego kontekstu kulturowego czy narodowego.
Krytyka społeczna
Mrożek, poprzez krytykę instytucji małżeństwa, tradycji czy konwencji społecznych, odwołuje się do uniwersalnych problemów obecnych we współczesnym społeczeństwie. To sprawia, że dramat nie jest ograniczony jedynie do specyficznych realiów Polski czy innej narodowości.
Abstrakcyjne tło akcji
Akcja dramatu toczy się w abstrakcyjnym otoczeniu, a bohaterowie reprezentują pewne archetypy społeczne. To abstrakcyjne tło sprawia, że dzieło nie jest bezpośrednio związane z konkretnym miejscem czy czasem.
Współczesność i globalizacja
Problemy poruszone w „Tangu” są aktualne we współczesnym społeczeństwie, niezależnie od kontekstu kulturowego czy narodowego. Globalizacja, zderzenie różnych wartości i kulturowe zmiany są obecne w dziele.
W rezultacie „Tango” Sławomira Mrożka ma paraboliczny charakter dzięki uniwersalności poruszanych tematów, symbolicznej naturze postaci i sytuacji, elementom groteski oraz krytyce społecznej, która przekracza granice tożsamości narodowej twórcy. To sprawia, że dramat staje się dostępny i zrozumiały dla różnych odbiorców, niezależnie od ich pochodzenia czy kulturowego kontekstu.
Paraboliczny charakter utworu Mrożka wskazuje na to, że dzieło nie jest jednoznacznie związane z konkretną sytuacją czy tożsamością narodową twórcy.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381