Dlaczego Wisława Szymborska w wierszu „Nienawiść” zdecydowała się przywołać wiele aluzji do sportu i sztuki?
W wierszu „Nienawiść” sformułowania związane ze sportem i sztuką pełnią funkcję metaforyczną, aby przedstawić nienawiść w sposób bardziej zrozumiały i obrazowy. Te metafory pomagają czytelnikowi lepiej zidentyfikować się z ideą nienawiści, używając znanych i powszechnie zrozumiałych koncepcji, takich jak sport czy sztuka.
Sformułowania związane ze sportem, takie jak „skoczyć” czy „dopaść”, nadają nienawiści charakterystykę dynamiczności i sprawności. Metafory te sugerują, że nienawiść jest aktywna, zwinna i gotowa do pokonywania przeszkód. Użycie fraz związanych ze sportem, takich jak „zerwać do biegu”, może podkreślać konkurencyjny charakter nienawiści. Wyścig symbolizuje nieustanne dążenie do osiągnięcia celu, co może odnosić się do bezlitosnego charakteru nienawiści.
W kontekście sztuki nienawiść jest przedstawiona jako zdolna do tworzenia piękna poprzez „łuny ciemną nocą” i „kłęby wybuchów o różanym świcie”. To sugeruje, że nienawiść ma potencjał artystyczny, ale jednocześnie zauważa się w tym tworzeniu zniszczenie.
Przeciwstawianie nienawiści innym uczuciom, opisywanym jako „cherlawe i ślamazarne” poprzez sformułowania związane ze sportem i sztuką, pomaga podkreślić siłę i wyjątkowość nienawiści w kontekście innych emocji.
Sformułowania związane ze sportem i sztuką podkreślają uniwersalność nienawiści, która jest gotowa do działania na różnych płaszczyznach życia, jak stadiony czy place.
Metaforyczne elementy związane ze sportem i sztuką służą jako narzędzia poetyczne, które ułatwiają czytelnikowi zrozumienie i odczuwanie nienawiści poprzez znajome i sugestywne obrazy.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381