Opisz, w jaki sposób Tadeusz Różewicz stworzył groteskę w swoim utworze.
Elementy realistyczne (przykłady):
– „Wchodzą rodzice Bohatera. Zatroskani. Ojciec spogląda na zegarek”,
– „Przez otwarte drzwi przechodzą […] ludzie”,
– „Bohater i Pan z Przedziałkiem popijają w skupieniu kawę”.
Elementy ironiczne (przykłady):
– „Można powiedzieć, że uczesany jest od wewnątrz”,
– „Wiele osób biorących udział w tej historii nie odgrywa tu większej roli, te, które mogą odgrywać role, często nie dochodzą do głosu lub mają mało do powiedzenia”.
Elementy groteskowe (przykłady):
– „Starcy poruszają się niemrawo. Tekst natomiast recytują wyraźnie, dźwięcznie, młodzieńczymi głosami”,
– „Bohaterem sztuki jest człowiek bez określonego dokładniej wieku zajęcia i wyglądu”,
– „Wygląda to tak, jakby przez pokój Bohatera przechodziła ulica”.
Wszystkie te elementy w didaskaliach mają na celu stworzenie specyficznego stylu i atmosfery sztuki, która łączy w sobie elementy realizmu, ironii i groteski. Dzięki temu autor może eksperymentować z formą i treścią, prowokować refleksję i dostarczać rozrywki dla widza lub czytelnika.
Wszystkie te elementy w didaskaliach mają na celu stworzenie specyficznego stylu i atmosfery sztuki, która łączy w sobie elementy realizmu, ironii i groteski. Dzięki temu autor może eksperymentować z formą i treścią, prowokować refleksję i dostarczać rozrywki dla widza lub czytelnika.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381