Dlaczego Tadeusz Różewicz zdecydował się zastosować w wierszu liczne powtórzenia oraz anafory.
Anafory i powtórzenia w wierszu tworzą rytm i melodię, które nadają tekstu swoisty ton. Powtórzenie tych samych słów lub zwrotów w kolejnych linijkach tworzy pewną harmonię dźwięku i rytmu, co może wpływać na sposób, w jaki czytelnik odbiera wiersz.
W przypadku wiersza Różewicza, powtórzenie słów „nie wiem... nie wiem” sugeruje wewnętrzną niepewność i lęk umierającej matki, a także może odzwierciedlać zdziwienie lub brak pewności w obliczu śmierci.
Anafory i powtórzenia wiersza mogą również służyć kontemplacji i refleksji nad pewnymi tematami. W przypadku tego wiersza, powtórzenia „ale kto zobaczy moją matkę” mogą być interpretowane jako pytanie o tajemnicę śmierci i niepewność, która ją otacza, a także jako moment refleksji nad tym, co dzieje się po życiu.
Forma wiersza Ale kto zobaczy wpływa na jego przesłanie, tworząc intymny, emocjonalny i kontrastowy obraz umierającej matki, który wzmacnia oddziaływanie utworu na czytelnika.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381