W tym zadaniu musisz zestawić dwie wizje poety w wierszu Ars poetica? Czesława Miłosza oraz w dramacie Krasińskiego Nie–Boska komedia.
Wiersz Ars poetica? Miłosza to refleksja nad istotą poezji i jej wpływem na poetę i czytelnika. Miłosz wyraża tęsknotę za formą bardziej pojemną, która nie byłaby jednoznacznie poezją ani prozą. Zwraca uwagę na „nieprzystojność” samej istoty poezji, która wyłania się z nas, zaskakując naszą własną rzeczywistość wewnętrzną.
Miłosz podkreśla również trudność zrozumienia ducha poezji, porównując go do dajmonów, które rządzą się w naszym wnętrzu. Ta duma poetów, choć czasem trudna do zrozumienia, wynika z odkrywania w sobie czegoś, z czego nie zdawaliśmy sobie sprawy, że istnieje.
W kontekście historyczno–literackim, wiersz Miłosza można interpretować jako refleksję nad rolą poezji w czasach, gdy wartości artystyczne i światopoglądowe były silnie nacechowane polityką, ideologią i walką światopoglądową. Miłosz, żyjący w okresie II wojny światowej i późniejszego panowania komunizmu w Polsce, miał świadomość trudności związanych z wyrażaniem swoich przekonań i uczuć w warunkach politycznej presji. Wiersz może być interpretowany jako próba odnalezienia sensu w sztuce w kontekście zawirowań historycznych.
Nie–Boska Komedia Krasińskiego to dramat romantyczny, który porusza tematy związane z konfliktem między światem materialnym a duchowym, tradycją a rewolucją. Przy użyciu różnych form dramatycznych autor eksploruje zawiłości ludzkiej natury, ukazując tragiczne skutki konfliktów światopoglądowych. Dramat odzwierciedla również ducha epoki romantyzmu, gdzie mroczna atmosfera, tajemnicze postacie i silne emocje są charakterystyczne dla tego nurtu literackiego.
W dramacie Nie–Boska Komedia autorstwa Zygmunta Krasińskiego, poeta, czyli Henryk – jeden z głównych bohaterów, odgrywa istotną rolę zarówno na poziomie fabularnym, jak i symbolicznym. Henryk, będący poetą, jest przedstawiany jako namiestnik Boga na ziemi. Jego postać nawiązuje do tradycji romantycznej, w której poeta często był postrzegany jako posłaniec boski, mający szczególny dostęp do duchowego wymiaru. Henryk odczuwa misję i obowiązek przekazywania ludziom Boskich prawd poprzez swoją twórczość. W miarę rozwoju wydarzeń dramatu Henryk doświadcza wewnętrznego konfliktu między swoim artystycznym powołaniem a codziennymi sprawami życia. Jego fascynacja poezją i dążenie do doskonałości artystycznej koliduje z rzeczywistością społeczną i polityczną, co prowadzi do jego tragicznej śmierci. Jego śmierć może być interpretowana jako akt protestu przeciwko nieprawościom społecznym, niezrozumieniu sztuki i zagrożeniu dla wartości humanistycznych.
W ten sposób rola poety w Nie–Boskiej Komedii jest wielowymiarowa, obejmując aspekty artystyczne, społeczne i symboliczne, co dodaje głębi i złożoności całej opowieści.
Czesław Miłosz, żyjący w czasach komunizmu, wyraża swoje rozważania nad trudnościami tworzenia w opresyjnym reżimie. Krasiński, jako romantyk, kładzie nacisk na wizję poety jako bohatera tworzenia, ale również eksploruje konflikty i wyzwania związane z tą rolą w romantycznym społeczeństwie. Porównanie tych dwóch tekstów pomaga zrozumieć ewolucję motywu poety w literaturze polskiej w różnych okresach historycznoliterackich.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381