W tym zadaniu musisz porównać ze sobą wiersz Szymborskiej oraz sonet Mickiewicza.
Zarówno „Rozmowa z kamieniem” Wisławy Szymborskiej, jak i sonet „Droga nad przepaścią w Czufut–Kale” Adama Mickiewicza prezentują sytuacje liryczne, w których podmioty starają się przekroczyć granice zrozumienia i poznania nieznanego. Podobieństwa, które należy zauważyć w obu utworach to:
– Próba przeniknięcia tajemnicy,
W obu wierszach podmioty liryczne podejmują próbę przeniknięcia tajemnicy lub zrozumienia czegoś, co wydaje się nieuchwytne lub nieznane. W „Rozmowie z kamieniem” chodzi o zrozumienie kamienia jako obiektu nieożywionego, a w sonecie Mickiewicza o spojrzenie na to, co znajduje się poza horyzontem życia.
– Ograniczenia wzroku i wyobraźni,
W obu wierszach pojawiają się elementy, które kładą nacisk na ograniczenia zmysłów ludzkich. W „Rozmowie z kamieniem” kamień informuje, że nawet rozbity na części, będzie nadal zamknięty, podczas gdy w sonecie Mickiewicza pielgrzym nie jest w stanie dotrzeć tam, gdzie Mirza chciałby go zobaczyć.
– Przeszkody w zrozumieniu,
Obie sytuacje liryczne ilustrują trudności w zrozumieniu pewnych aspektów świata. Kamień w „Rozmowie z kamieniem” jest nieprzystępny dla ludzkiego zmysłu, podczas gdy w sonecie Mickiewicza miejsce, do którego patrzy Mirza, jest trudno dostępne i wymykające się pojęciu ludzkiego rozumu.
– Metaforyczne przedstawienie granic,
W obu wierszach granice zrozumienia są przedstawiane w sposób metaforyczny. Kamień w „Rozmowie z kamieniem” reprezentuje coś nieożywionego i trwałego, a przestrzeń poza horyzontem w sonecie Mickiewicza symbolizuje obszary życia lub bytowania, które są poza ludzkim zasięgiem.
– Akcent na konieczność pokory,
Oba wiersze podkreślają konieczność pokory wobec nieznanych, nieuchwytnych aspektów życia. W „Rozmowie z kamieniem” podmiot liryczny jest świadomy swojej skromności w obliczu tajemnicy kamienia, a w sonecie Mickiewicza pielgrzym akceptuje, że po śmierci będzie mógł opowiedzieć o tym, co widział, ponieważ w języku żyjących nie ma na to głosu.
Podobieństwa te wskazują na uniwersalność tematu poszukiwania zrozumienia i przekraczania granic poznania w literaturze. Oba wiersze eksplorują ludzką skłonność do poszukiwania znaczeń i tajemnic w świecie, które mogą pozostawać poza zasięgiem ludzkiego umysłu czy zmysłów.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381