Jak autorka wiersza postrzega rzeczywistość i swój talent artystyczny?
Stosunek poetki Wisławy Szymborskiej do wykreowanej rzeczywistości i własnych możliwości twórczych w wierszu „Radość pisania” można interpretować na kilka sposobów.
Poetka zdaje się odczuwać radość z samego procesu pisania. Metaforyczne przedstawienie sarny biegnącej przez las zapisanego słowa oraz litery, które przygotowują się do skoku nad białą kartką, sugerują intensywność i ekscytację twórczego aktu. Radość płynie z możliwości uchwycenia życia w słowach i przekształcenia go w tekst.
Wiersz ukazuje przenikanie się świata realnego (sarna, las) ze światem poetyckim (litery, kartka). To przenikanie się symbolizuje moc słowa do ożywiania rzeczywistości i tworzenia nowych, poetyckich światów. Poetka zdaje się badać granicę między rzeczywistością a wyobraźnią, podkreślając, że słowo może nadawać nowe życie otaczającym nas obiektom.
Elementy natury, takie jak sarna, las,czy kropla atramentu, są używane jako metafory dla procesu pisania. To łączenie przyrody z aktem twórczym sugeruje, że dla poetki natura jest źródłem inspiracji, a jednocześnie proces pisania jest naturalnym, nieodłącznym elementem ludzkiego doświadczenia.
Wiersz wyraża moc słowa i języka do kształtowania rzeczywistości. Metaforyczne obrazy, takie jak „małe wieczności” czy „wstrzymane w locie kule”, podkreślają trwałość i potęgę słowa. Poetka zdaje się świadoma, że jej własne możliwości twórcze mają potencjał na utrwalanie chwil i zdarzeń.
Stosunek Szymborskiej do wykreowanej rzeczywistości i twórczych możliwości w „Radość pisania” wydaje się pozytywny i pełen fascynacji. To przemyślane i głębokie spojrzenie na proces pisania podkreślają radość, moc i znaczenie słowa jako narzędzia twórczego wyrazu.
Zadanie 3.
55Zadanie 1.
59Zadanie 5.
60Zadanie 2.2.
75Zadanie 2.10.
75Zadanie 2.
82Zadanie 4.
82Zadanie 5.
85Zadanie 12.
86Zadanie 2.
90Zadanie 3.
90Zadanie 5.
90Zadanie 1.7.
104Zadanie 1.10.
104Zadanie 2.5.
105Zadanie 1.1.
113Zadanie 1.7.
114Zadanie 2.3.
114Zadanie 2.4.
115Zadanie 2.6.
115Zadanie 3.1.
116Zadanie 3.2.
116Zadanie 3.3.
116Zadanie 3.4.
116Zadanie 1.2.
145Zadanie 1.10.
146Zadanie 1.
196Zadanie 5.
196Zadanie 1.1.
203Zadanie 1.3.
204Zadanie 1.8.
213Zadanie 1.11
213Zadanie 1.2.
230Zadanie 1.7.
230Zadanie 2.4.
231Zadanie 2.5.
231Zadanie 2.7.
231Zadanie 4.
240Zadanie 2.5.
292Zadanie 1.5.
298Zadanie 2.1.
299Zadanie 1.
302Zadanie 5.
302Zadanie 1.
305Zadanie 2.
305Zadanie 3.
305Zadanie 2.1.
322Zadanie 2.3.
328Zadanie 2.3.
346Zadanie 2.6.
346Zadanie 1.2.
355Zadanie 1.7.
355Zadanie 2.1.
356Zadanie 2.2.
356Zadanie 2.3.
356Zadanie 1.1.
363Zadanie 1.11.
381