Św. Augustyn zakładał, że skoro wszystkie rzeczy pochodzą od Boga, muszą być one dobre. Ulegają jednak zepsuciu, co burzy pierwotną harmonię i poczytywane jest jako zło.
Św. Tomasz zakładał, że da się w racjonalny sposób udowodnić istnienie Boga. Jego obecność miały poświadczać zjawiska obserwowane na świecie, takie jak ruch, przyczynowość, moralność (dobro, prawda).
Współczesnemu człowiekowi zapewne bliższe wydają się poglądy św. Augustyna. Nie skupiają się one bowiem na tyle na istnieniu Boga, co na naturze wszystkich istniejących rzeczy.
Święty Augustyn stał na stanowisku, że zło jako samodzielna substancja nie występuje na świecie, ponieważ ten został stworzony przez Boga, którego wszystkie dzieła są dobre.
W swojej „Summie teologicznej” św. Tomasz z Akwinu podaje dowody na istnienie Boga, wskazując, że musi istnieć ktoś, kto wszystkie rzeczy wprawia w ruch, powołuje je do istnienia i sprawia, że zmierzają ku konkretnemu celowi.