Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat rozprawki, odnosząc się do zagadnienia zawartego w poleceniu.
Sformułuj tezę lub hipotezę, przedstawiając własny pogląd na sprawę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Jaką życie ma dla mnie wartość?
Czym jest życie?
Jak inni postrzegają ludzką egzystencję?
Gdzie w wewnętrznej hierarchii wartości należy umieścić życie?
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Jaką życie ma dla mnie wartość?
Czym jest życie?
Jak inni postrzegają ludzką egzystencję?
Gdzie w wewnętrznej hierarchii wartości należy umieścić życie?
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem lub kontrargument, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Jaką życie ma dla mnie wartość?
Czym jest życie?
Jak inni postrzegają ludzką egzystencję?
Gdzie w wewnętrznej hierarchii wartości należy umieścić życie?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoje stanowisko innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Życie jest najwyższą wartością.Stanowisko: Życie jest niezwykle cenne, dlatego należy przyznać mu specjalne miejsce w wewnętrznej hierarchii wartości. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy życie ma jakąś szczególną wartość.Stanowisko: Być może życie jest wartością nadrzędną w stosunku do wszystkich innych. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– życie jako dar od Boga (opis tworzenia człowieka zawarty w Księdze Rodzaju)– życie jako szybko przemijająca chwila (przesłanie ballad Villona)– życie jako czas, który należy przeżyć szczęśliwie (przesłanie Księgi Koheleta) Rozprawka z hipotezą– życie jako dar od Boga (opis tworzenia człowieka zawarty w Księdze Rodzaju)– życie jako szybko przemijająca chwila (przesłanie ballad Villona)– kontrargument (życie jako czas nieustannego cierpienia – losy duchów opisane w II części „Dziadów” A. Mickiewicza) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – życie, ludzka egzystencja– wartość życia– Villon– ballady– „Ballada o paniach minionego czasu”– „Ballada o wisielcach” | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika…– Nie można zapominać również o… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |