Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy wierność bez miłości ma sens. Swoje zdanie uzasadnij odwołując się do „Dziejów Tristana i Izoldy” oraz do innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 wyrazów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – W pierwszym akapicie powinna znaleźć się teza, czyli stanowisko na pytanie obecne w temacie rozprawki.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W drugim akapicie powinien znaleźć się pierwszy argument, który ma stanowić uzasadnienie tezy (może to być odwołanie do „Dziejów Tristana i Izoldy”).
(akapit 3.) – W trzecim akapicie powinien znaleźć się drugi argument, który ma stanowić uzasadnienie tezy.
(akapit 4.) – W czwartym akapicie powinien znaleźć się trzeci argument, który ma stanowić uzasadnienie tezy.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza:Stanowisko: Wierność bez miłości nie ma sensu, ponieważ uczucie nie jest szczere, a wynikające z lojalności, co ostatecznie jest niesprawiedliwe w stosunku do drugiej osoby. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– wierność ponad miłością (gdyby Izold posłusznie wróciła do króla Marka i pozostawiła Tristana byłaby nieszczęśliwa, a jej uczucia wobec króla nigdy nie byłyby szczere, co mogłoby doprowadzić do tragedii)– motyw zdrady (w utworze „Granica” Zofii Nałkowskiej główny bohater nie darzy prawdziwym uczuciem swojej żony, jest jej jedynie wierny, ale tylko do pewnego momentu, w końcu dopuszcza się zdrady – stanowi to dowód na to, że brak uczucia może w dużym stopniu odbić się na relacji)– tragedia z miłości (w utworze „Romeo i Julia” rodzice tytułowej bohaterki pragną wydać ją za kogoś, kogo nie kocha – Parysa. W rzeczywistości darzy ona uczuciem jedynie Romea, a ich rozłąka kończy się śmiercią obydwojgu bohaterów. Świadczy to o tym, że siła uczucia jest znacznie istotniejsza, niż sama wierność i lojalność wobec kogoś, np. woli rodziców.) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | - „Dzieje Tristana i Izoldy”– „Romeo i Julia”– William Szekspir– „Granica”– Zofia Nałkowska | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Innym przykładem potwierdzającym to stanowisko jest…Dowodem na siłę uczucia, jakim jest miłość, jest utwór…Kolejnym utworem, w którym obecny jest omawiany motyw jest… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 2.
256Ćwiczenie 3.
256