W tym zadaniu musisz napisać wypowiedź argumentacyjną (rozprawkę), w której rozważysz, czy na przestrzeni wieków pragnienia ludzi pozostały niezmienne. Swoje zdanie uzasadnij, odwołując się do „Bogurodzicy” oraz innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 wyrazów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – W 1. akapicie wypowiedzi powinna pojawić się teza, czyli stanowisko odpowiadające na pytanie zawarte w temacie rozprawki.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W 2. akapicie rozprawki powinien pojawić się pierwszy argument, oparty na treści „Bogurodzicy” (jakie pragnienia ludzi przedstawiono w tej pieśni? czy są one aktualne w dzisiejszych czasach?)
(akapit 3.) – W 2. akapicie rozprawki powinien pojawić się drugi argument, oparty na dowolnym tekście kultury (może być to współczesny przykład modlitwy lub inny wyraz pragnień społeczeństwa).
(akapit 4.) – W 2. akapicie rozprawki powinien pojawić się drugi argument, oparty na dowolnym tekście kultury.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Na przestrzeni wieków pragnienia ludzkie znacząco się nie zmieniły.Stanowisko: Prośby ludzi, kierowane nie tylko do bogów, ale także przekazywane poprzez różnego rodzaju teksty kultury, najczęściej dotyczyły woli posiadania dobrego kontaktu z bogiem, próśb o zdrowie, dostatnie życie oraz spokój po śmierci. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– prośba o dostatnie życie (słowa obecne w „Bogurodzicy” „I racz dać, o co prosimy: / Na świecie dostatni pobyt”)– prośba o pójście do nieba, po śmierci (słowa obecne w „Bogurodzicy” „Po śmierci przebywanie w raju”)– wola postępowania według nakazów boskich („Księga Hioba”)– prośba o miłość i spokój („Daj nam ubóstwo” Jan Twardowski) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – „Bogurodzica”– Maryja– Jan Chrzciciel– Jezus Chrystus– „Księga Hioba”– Hiob– „Biblia”– „Daj nam ubóstwo”– Jan Twardowski | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Z podobnym myśleniem możemy spotkać się w utworze…Kolejnym przykładem, popierającym to stanowisko jest…Potwierdzenie tej kwestii możemy odnaleźć w utworze… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
256Ćwiczenie 3.
256