Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czyliteratura i sztuka mogą zneutralizować lęk przed śmiercią. Swoje zdanie uzasadnij odwołując się do „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” i do innych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 wyrazów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – W pierwszym akapicie powinna znaleźć się teza, czyli stanowisko będące odpowiedzią na pytanie zawarte w temacie zadania.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W drugim akapicie powinien znaleźć się pierwszy argument, uzasadniający stanowisko (może to być odwołanie do „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią).
(akapit 3.) – W trzecim akapicie powinien znaleźć się drugi argument, uzasadniający stanowisko – odwołanie do wybranego tekstu literackiego, a więc książki, filmu, obrazu, itp.
(akapit 4.) – W czwartym akapicie powinien znaleźć się trzeci argument, uzasadniający stanowisko – odwołanie do wybranego tekstu literackiego, a więc książki, filmu, obrazu, itp.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza:Stanowisko: Literatura i sztuka mogą wpłynąć na stosunek człowieka do śmierci, poprzez uświadamianie odbiorców i oswajanie ich z tym trudnym tematem. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– groteskowe i naturalistyczne ukazanie śmierci (obecne w „Rozmowie Mistrza Polikarpa” wywołuje nie tylko zaskoczenie, ale także śmiech i pobudza świadomość, dotyczącą powszechności śmierci)– motyw danse macabre– śmierć męczeńska, zmartwychwstanie po śmierci (obraz śmierci Jezusa w Biblii)– motyw ars moriendi (honorowa śmierć, brak strachu przed śmiercią w „Pieśni o Rolandzie”) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | - „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”– Jezus Chrystus– Biblia– „Pieśń o Rolandzie”– naturalizm– groteska– memento mori– ars moriendi– danse macabre | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Inną wizją śmierci, ukazaną w literaturze jest…Na świadomość człowieka, dotyczącą śmierci wpłynął także utwór…Kolejnym przykładem potwierdzającym to stanowisko jest… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 2.
256Ćwiczenie 3.
256