Czy współcześnie możemy mówić o podobnym kryzysie wartości jak na przełomie wieku XIX i XX? Myślę, że w dzisiejszych czasach obecny jest kryzys wartości, ale objawia się on w inny sposób, dostrzegamy go w innych sferach, a co najważniejsze doświadczamy go poprzez inne media.
Polska nie ma łatwiej historii, w okresie modernizmu silnie wpłynęła na nastroje Polaków klęska powstania styczniowego, co mogło pogłębić stan pesymizmu i przygnębienia. Przełom XX i XXI wieku w przeciwieństwie do okresu Młodej Polski to czas odrodzenia, wyzwolenia się z czasów PRL–u, wejścia do Unii Europejskiej. Czas dobrobytu i szczęścia. Jednak są zdarzenia, które silnie wpływają na poczucie, iż społeczeństwo znajduje się w kryzysie, źródło tych zdarzeń znajduje się w przyszłości: jest to widmo katastrofy klimatycznej oraz ledwo zipiącego kapitalizmu.
Są pewne rzeczy, które nie zmieniły się od czasów początku industrializacji, a są to nierówności społeczne. W 1902 roku została wydana książka Josepha Conrada Jądro ciemności, która powstała pod wrażeniem kolonializmu. Dzisiaj nierówności możemy zobaczyć w takich filmach jak Parasite czy W trójkącie.
Innymi źródłami kryzysu w dzisiejszych czasach, którego nie doświadczyli ludzie modernizmu, to przeciążenie informacyjne oraz dostęp do mediów społecznościowych. Te ostatnie pokazują tylko jasne, dobre strony życia. Niestety ma to wpływ na psychikę ludzką, człowiek, zainspirowany pięknymi obrazami, zapomina, że w życiu czasem bywa trudno, że można doświadczać kryzysów, że wybory wiążą się ze stratą.
Myślę, że współcześnie możemy mówić o kryzysie wartości, człowiek w świecie przeciążonym informacjami może zgubić drogowskaz. Jednak nie uważam, żeby był to taki sam kryzys, jaki przeżywali moderniści. Tetmajer pisał, że dekadent „Głowę zwiesił niemy…”, to znaczy miał czas na siedzenie, myślenie, zastanawianie się nad zgubionymi wartościami. Człowiek XXI wieku żyje w biegu, napięciu, brak mu czasu na zwieszenie głowy.
Etapy tworzenia wywodu argumentacyjnego zawierają: sformułowanie tematu, następnie przedstawiona zostaje tematyka odpowiadająca na pytanie, przedstawiamy argumenty, na koniec należy przedstawić wnioski płynące z przedstawionych argumentów.