Zapoznaj się z reklamami społecznymi i określ, jaką funkcję pełnią w nich językowe środki perswazyjne. W jaki sposób ich użyto?
A. W reklamie zostały zastosowane metafory. Kierowca przedstawiony jako bałwan ma znaczenie dosłowne (obraza, określenie na głupiego człowieka) oraz niedosłowne – porównanie wypadku samochodowego do topniejącego bałwana na wiosnę i nawiązanie do trudnych zimowych warunków. Do obrazu dodano hasło „bałwany nie przeżyją do wiosny”, co nawiązuje do topniejącego śniegu, a dosłownie do śmiertelnych skutków bezmyślnej jazdy zimą. Istotnym elementem jest też bezpośredni zwrot do adresata.
B. W reklamie zastosowano prosty język, łatwy do zrozumienia przez odbiorcę. Reklama porów. Pojawia się także bezpośredni zwrot do odbiorcy, mający na celu zachęcenie go do refleksji nad treścią reklamy. Reklama odwołuje się do sumienia i troski rodziców, co stanowi kolejny silny element perswazyjny.
Perswazja to sztuka wpływania na odbiorcę i przekonywania go do swojego zdania i swoich racji. Spotykamy się z nią niemalże codziennie, chociażby w reklamie i polityce. Reklama społeczna to reklama, która ma na celu zwrócić uwagę na istotne kwestie społeczne i zachęcić odbiorcę do zmiany zachowania.
Ćwiczenie 1.
120Ćwiczenie 8.
123Ćwiczenie 9.
127Ćwiczenie 7.
138Ćwiczenie 10.
140Ćwiczenie 3.
149Ćwiczenie 6.
151Ćwiczenie 1.
155Ćwiczenie 4.
157Ćwiczenie 1.
160Ćwiczenie 1.
181Ćwiczenie 9.
192Ćwiczenie 1.
194Ćwiczenie 2.
196Ćwiczenie 4.
205Ćwiczenie 6.
212Ćwiczenie 7.
212