Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstawienie sytuacji – opis tła, wprowadzenie do świata przedstawionego.
Co dzieje się wokół? Jakie są Twoje odczucia i oczekiwania?
Jakie emocje przeżywasz?
Jak zachowują się Twoi koledzy i koleżanki?
Czy coś wskazuje, że za chwilę wydarzy się coś, co zapadnie Ci w pamięć?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Wprowadź dynamiczną narrację, przy pomocy której opiszesz wydarzenie, które zapadło Ci w pamięci.
Co stało się w klasie lub w szkole? Jak do tego doszło?
Czy stało się coś niespodziewanego?
Jak doszło do zdarzenia, które zapadło Ci w pamięć?
Jak na to wydarzenie zareagowało Twoje otoczenie?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 3.)
Jakie emocje wywołało w Tobie opisane zdarzenie?
Jakie były odczucia reszty klasy (może też nauczyciela)?
Czy to wydarzenie zmieniło coś w Twoim życiu albo życiu szkoły? Jeśli tak, to co?
Jakie emocje i odczucia towarzyszyły Ci po jakimś czasie od wydarzenia – po powrocie do domu, następnego ranka?
Opis to podstawowa forma narracji. Służy do przekazania informacji na temat przedmiotu, zjawiska, zdarzenia etc. Opisem jako narzędziem narracyjnym można posługiwać się, aby stworzyć odpowiedni nastrój lub dynamikę w tekście literackim.
| OPIS PRZEŻYĆZasady oceniania(na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
| Realizacja tematu wypowiedzi | Forma wypowiedzi:opis przeżyć.Elementy do uwzględnienia:– przedstawienie postaci,– wskazanie źródła przeżyć postaci,– zachowanie wywołane przeżyciami,– zmiany w zachowaniu wywołane emocjami,– gesty i mimika odzwierciedlające emocje.– sposób wypowiedzi wywołany przeżyciami.– nazwanie uczuć, doznań, emocji.– podsumowanie stanu uczuć. |
| Kompetencje literackie i kulturowe | Wybrane przez Ciebie informacje muszą bezpośrednio odwoływać się do treści lektury. |
| Kompozycja tekstu | Twój opis przeżyć powinien zawierać minimum 3 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
| Styl | oficjalny |
| Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. | |