W tym zadaniu musisz stworzyć wypowiedź argumentacyjną, w której omówisz obecność motywu morza oraz morskich wędrówek, w antycznej literaturze. Swoje zdanie uzasadnij poprzez odwołanie się do mitów i innych utworów literackich, wywodzących się z epoki starożytności, które przedstawiają temat podróży.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – W akapicie 1. powinna powinno pojawić się wykreowane przez ciebie stanowisko, czyli teza, w której zawrzesz odpowiedź na problem, zawarty w temacie (w jaki sposób w antyku ukazywano motyw morza i morskich wędrówek?)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – W akapicie 2. powinien pojawić się pierwszy przykład, potwierdzający twoje stanowisko (może on dotyczyć wybranego mitu lub utworu literackiego, jego analizy oraz interpretacji, a także zwrócenia uwagi, na powiązanie z głównym tematem wypowiedzi – w jaki sposób zawarto w tym utworze motyw morza lub morskich wędrówek?)
(akapit 3.) – W akapicie 3. powinien pojawić się drugi przykład, potwierdzający twoje stanowisko (może on dotyczyć wybranego mitu lub utworu literackiego, jego analizy oraz interpretacji, a także zwrócenia uwagi, na powiązanie z głównym tematem wypowiedzi – w jaki sposób zawarto w tym utworze motyw morza lub morskich wędrówek?)
(akapit 4.) – W akapicie 4. powinien pojawić się trzeci przykład, potwierdzający twoje stanowisko (może on dotyczyć wybranego mitu lub utworu literackiego, jego analizy oraz interpretacji, a także zwrócenia uwagi, na powiązanie z głównym tematem wypowiedzi – w jaki sposób zawarto w tym utworze motyw morza lub morskich wędrówek?)
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza:Stanowisko: W literaturze antycznej wielokrotnie możemy spotkać przedstawienie motywu morskich wędrówek. Często wiąże się ono z toposem „homo viator”, który określa życie, jako ciągłą podróż. Rzeczywistość morza ukazywana jest w dziełach tej epoki, na różne sposoby. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– „Odyseja” Homera (Odyseusz usiłuje powrócić do swojej ojczyzny, przez większość czasu żegluje po morzu, mierząc się z różnymi niebezpieczeństwami)– „Eneida” Wergiliusza (Eneasz po upadku Troi uciekł i wyruszył w morską podróż, kolejno odwiedzał różne krainy)– „Ojczyzna – okrętem” Horacy (Adresatem utworu jest statek, rozumiany także, jako ojczyzna. Sensem niedosłownym utworu jest przesłanie, dotyczące życia człowieka, które stanowi nieustanną żeglugę.) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | - „Odyseja”– Homer– „Eneida”– Wergiliusz– „Ojczyzna – okrętem”– Horacy | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Motyw żeglugi możemy odnaleźć także w utworze…Morski świat został przedstawiony również w utworze…Kolejnym bohaterem, który wyrusza w podróż jest… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 2.
167Ćwiczenie 3.
167Ćwiczenie 9.
179Ćwiczenie 14.
179Ćwiczenie 2.
203Ćwiczenie 3.
203Ćwiczenie 3.
205