W tym zadaniu musisz przeanalizować budowę i słownictwo obecne w radach, które nadawca kieruje do adresata utworu.
Większość zdań obecnych w tekście to zdania wielokrotnie złożone. Pojawia się wiele epitetów i wyrazów, które są nacechowane emocjonalnie: „ziąb dotkliwy”, „srogie wiatry”. W dobranym słownictwie dominują motywy przyrodnicze. Pojawia się także funkcja impresywna, która przedstawiona jest w formie nakazów: „drew dorzuć do ognia”, „amforę wydobądź”, „place nawiedzaj”, „nie zapomnij”. Opisy są bardzo obrazowe i ekspresyjne. Pojawia się także kontrast, który podkreśla znaczenie utworu. Zawarte w pieśni rady są przedstawione w sposób plastyczny, co nakłania czytelnika do refleksji. Pojawiają się konkretne miejsca, motywy i sposoby.
Budowa i użyte słownictwo w utworze mają wpływ na jego brzmienie, nastrój, a także na sposób przekazu. W zależności od użytych rodzajów zdań oraz środków stylistycznych autor może przekazać różne emocje oraz wywrzeć na odbiorcy konkretne wrażenie, np. nakłonić do refleksji, uruchomić wyobraźnię przestrzenną.
Ćwiczenie 2.
167Ćwiczenie 3.
167Ćwiczenie 9.
179Ćwiczenie 14.
179Ćwiczenie 2.
203Ćwiczenie 3.
203Ćwiczenie 3.
205